Bild
Nästa artikel

BMW R 1200 GS Adventure / KTM 990 Adventure

Duell

Motorcyklarnas allkonstnärer ska klara av både motorväg och sladdar i ­skogen. De här två har olika idéer på hur det ska gå till.

Det handlar om något som en sporthoj aldrig kan förmedla. De grusnerstänkta förarna av dessa två motorcyklar­ sätter fart på fantasin och man frågar sig vilken världsdel de har passerat sist. BMW R 1200 GS Adventure (33 liters tankvolym) och KTM 990 Adventure (22 liter bensin) är båda två klara favoriter bland de globetrotters som vill se jorden från en motorcykel. Vid det här laget är de stora som filmstjärnor, och har synts grenslade av bland andra Ewan McGregor.

Tanken från tillverkarna är att deras modeller ska klara körning på väg och äventyr vid sidan av. Gemensamt är namnet Adventure som signalerar filosofin.

Dessa modeller finns i två varianter där den ena är mer äventyrlig än den andra. I BMW:s fall kör vi den som ska klara mest offroad-körning, en högre variant av vanliga R 1200 GS. Den KTM vi kör finns i en än mer kompromisslös version med tilläggsnamnet S. Det visar sig dock att den här jämförelsen blir jämn, trots BMW:s högre ambitioner.

 

Till i år är KTM oförändrad. Motorn är samma som i SuperDuke och 990 SuperMoto, om än i annat trim. BMW å andra sidan har gjort ännu en uppdatering på storsäljaren GS. Små saker som är svåra att se utifrån men motorn har nu fem hästkrafter mer än förra årets modell.

Motorerna skiljer sig åt på många sätt, både i utformning och i upplevelse. På papperet­ ser de lika ut med två cylindrar och ungefär 100 hästkrafter. De två horisontellt placerade och luftkylda cylindrarna på BMW ger låg tyngdpunkt men kan i gengäld komma i vägen när föraren rör sig mycket. Draget i motorn kommer tidigt och håller i sig varvräknaren ut. Vissa vibrationer når föraren men inte så det stör, det är främst vid stillastående pådrag som boxerns chassi­vridande egenskaper kan störa. Växellådan är klonkig men distinkt.

990-motorn i V-form i KTM är väldigt olik sin konkurrents­. Här kyls motorn av vatten och bakhjulet drivs av kedja. Gassvaret är så snabbt att den till en början känns nervös. Efter ett tags tillvänjning­ uppskattas den exakta känslan i gasen som gör det lättare att portionera sladdarna­ än i BMW. Styrkan finns redan från botten men motorn tycker om varv. Lådans sjätte växel är en överväxel som bara behövs på motorväg.

 

Parkerade är dessa två hojar höga och kan se smått skrämmande ut, särskilt BMW som har mycket teknik synlig och stålbågar. Höjden utan backspeglar är 152,5 centimeter, högre än många fjortonåringar. Sadelhöjden är lika imponerande 91 centimeter.

 

– Det här är den första gathojen jag har kört där jag inte får ner båda skosulorna i marken, säger 197 centimeter långa Oscar Algott som i gengäld sitter skönt i den tjocka sadeln.

BMW:n känns lika stor i som vid sidan av, KTM:n känns som om den krymper på plats i sadeln. Den tunna sadeln gör det lättare att nå ner men ger träsmak tidigare, ett fenomen som går igen. KTM har byggt en motorcykel som är riktad mot mer aktiv körning, gärna vid sidan av vägen. Fjädringen är hårdare och har ingen elektronisk assistans men fungerar ändå utmärkt i grustaget. BMW:n, som är tyngre och större, gräver lättare ner sig i terrängen­ och är inte lika flink att kasta runt i breda sladdar. De servoassisterade bromsarna hugger snabbt och är svårare att dosera på löst underlag än KTM:s traditionella diton.

– R 1200 GS Adventure verkar vara byggd för att köra på gata men kan klara av lätt terräng­. KTM har tänkt tvärtom, säger Oscar,  svettigt efter att ha brottats med den tyngre tysken.

Motorväg är inga problem på någon av dessa. Vindskydden är effektiva och skyddar föraren från vind mot överkroppen. Därtill skyddar all plast, och i BMW:s fall cylindrarna, även benen. De extremt stora tankarna gör aktionsradien bra, dock inte extrem eftersom förbrukningen är hög i båda fallen.

Instrumenteringen på BMW:n har allt som går att önska. Både hastighets- och varvmätare­ är analoga och tydliga. Det digitala­ fönstret visar växel, bensinmängd, -förbrukning och temperatur med mera. Här har KTM varit mer sparsam. Informationen som visas är tydlig men vi saknar rivalens detaljrikedom.

Med extrautrustning går det att få båda rejält mycket dyrare än utropspriset. Packväskor­ är för många resglada självklara tillbehör. På BMW blir dessa lättare att montera­, ställningen sitter originalmonterad.

Bromsarna har för båda urkopplingsbar ABS-funktion­ som standard. KTM 990 Adventure S kan dock inte ens få ABS som tillval. BMW går även att få med antispinn, som går att koppla ur delvis eller helt.

 

Priset för att få leva gränslöst är högt men prisvärt. Det går faktiskt att ge sig ut i besvärlig­ terräng med dessa, i synnerhet med KTM 990 Adventure­. BMW har släppt på offroad-egenskaperna i senaste generationen av R 1200 GS och gjort den mer gatanpassad, vilket märks trots att vi kör Adventure.

Båda pratar tyska med olika dialekt och uppfattning om vad som gör en multi­kapabel motorcykel byggd för kontinentkorsningar. BMW är en mer exklusiv teknikfylld skogsmulle. KTM den hårdare scouten som är rakt på sak utan onödiga krusiduller­, och som dessutom är billigare.  

Publicerad i Bike nummer 6 2008.
Text: Marc Malmqvist
Bild: Niklas Carle

Tekniska data

BMW R 1200 GS Adv.
Luftkyld, 4-takts B2
1 170 cm³
105 hk /7 500 rpm
115 Nm /5 750 rpm
910 mm
33 liter
223 kg
12,5 sek
200 km/h
146 900:-

KTM 990 Adventure
Vattenkyld, 4-takts V2
999 cm³
98 hk /8 500 rpm
95 Nm /6 500 rpm
860 mm
22 liter
199 kg
13,1 sek
200 km/h
120 900:-

Modeller. Fyra varianter av två hojar.

KTM och BMW har insett enkelheten och hur smart det är att göra två modeller av samma motorcykel. Enkla knep gör den gatanpassade modellen kapabel att klara av svårare terräng.

S-modellen av KTM 990 Adventure har hårdare fjädring med 35 millimeter längre fjädringsväg. Som en följd av detta är sadeln lika mycket högre. I övrigt är skillnaderna små.

BMW använder Adventure som tilläggsnamn för sin äventyrligare modell av vanliga­ R 1200 GS. Här är tanken 13 liter större, fjädringsvägen­ längre och fot­pinnarna bredare. Motorn har skyddsbågar och bakpartiet ställningar för montering av packväskor.

Second opinion. Grusmarodören och Bror Duktig

Efter några dagar på tajta grusvägar, öppnare landsvägar och svällande sandtag klarnade bilden. KTM Adventure är en fräsande energikick som med sin vasst morrande motor och fina chassi låter dig få ut det mesta gällande gruskörning. Med 21-tums framhjul och 18-tum bak kan jag kränga på riktiga offroaddäck som tar det hela till sin spets. BMW:n är egentligen det mer förnuftiga valet om du tänker köra mycket på landsväg med passagerare och packning, detaljkvaliten och driftsäkerheten känns förtroendeingivande. Tömmer du plånboken, för BMW Adventure kostar massvis med pengar om du börjar hänga på utrustning, får du en väldigt komplett och fin motorcykel. KTM:en andas racing, detaljkvaliten är inte lika hög, utrustningen mer spartansk och inte lika genomarbetad. Trots att vibrationerna från motorn får vindrutan att dansa Cha-cha-cha vid segdragning är komforten förvånansvärt hög med tanke på vilka grusegenskaper som erbjuds. BMW:en har fina touringegenskaper och duger på grus, det motsatta gäller för KTM:en. -Oscar Algott

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.