Bild
Nästa artikel

BMW F800GS / BMW R1200GS Adventure

Duell

BMW-klanens unga grusligister har skickat ut F 800 GS för att utmana GS-gängets självutnämnde Big Brother – R 1200 GS Adventure.

GS. Två bokstäver som säger mer än tusen ord. En levande legend och ett namn som motorcykelvärlden känner lika väl som begreppen GSX-R och V-Max. Då GS-begreppet blev introducerat för världen för första gången år 1980 med R80 G/S, var detta starten på ett helt nytt segment som vartefter skulle utveckla sig till att bli ett av de mest populära bland både nordiska och europeiska motorcyklister. Tanken bakom GS-konceptet har hela tiden varit enkel. Det handlar om barska offroadmotorcyklar med goda långfärdsegenskaper. De trivs också på sämre vägar och slukar långa dagsetapper utan att trötta ut föraren. Med tiden utvidgades GS-klanen med mindre maskiner med lite mer begränsad aktionsradie och pris.

I denna duell har vi ställt upp en från varje grupp; F800 GS som representant för de mindre och rimligare GS:arna. R 1200 GS Adventure är självaste klanledaren. Bortsett från kubikskillnaden är Adventure-benämningen det mest väsentliga som omedelbart skiljer de två GS-modellerna. Och det ligger mycket i detta begrepp. BMW döper inte en motorcykel till Adventure utan att ha en klar filosofi bakom. R 1200 GS Adventure har allt du behöver för de långa resorna. Där F 800 GS har 16-literstank har R 1200 GS Adventure hela 33 literskapacitet. Där F 800 GS har traditionell svingarm baktill och konventionell gaffel framtill, har 1200-kubikaren underhållsfri kardan bak och så kallad Telelever fram – betydligt mer påkostade komponenter som inte bara gör sig bra på papperet. Du får det du betalar för på vägen.

Viktskillnaden på avsevärda 44 kilo utjämnas så fort vi har fått ut motorcyklarna från garaget och upp i hastighet på landsvägen. R1200 GS Adventure är överraskande fin att styra genom kurvorna, också när de kommer tätt.

– Efter att ha brottats med 1200-kubikaren några minuter i garaget, trodde jag att den skulle vara svår att handskas med också på landsvägen. Men jag tycker faktiskt bättre om den än F 800 GS i kurvorna, säger Kai Rune lite överraskat.

R 1200 GS Adventure är nämligen ingen rolig kompis om dagarna består av mycket baxning med hojen i garaget eller i staden. Det är på långturen den har sina stora styrkor.

Naturligt nog.

Låt oss kasta undan alla tvivel med detsamma: R 1200 GS Adventure är en stor motorcykel för långa turer. Det är en av världens mest populära tourers.

– Fem minuter efter att jag hade lämnat garaget kände jag att jag hade lust att dra till Nordkap utan att stanna, lägger Kai Rune till. Han är uppriktigt imponerad över köregenskaperna hos den store kolossen. Den ligger bergstadigt på vägen, har ett chassi som arbetar precist och den gör inte bort sig när underlaget skiftar från asfalt till grus. Visst är den tung, men vi är riktigt imponerade över balansen i hojen.

 

F 800 GS är betydligtlättare att hantera från första sekund, även om sadelhöjden trots allt är på vuxna 880 millimeter (30 mm lägre än Adventure). Vikt och storlek utgör den stora skillnaden. Speciellt när hojarna är fulltankade upplevs hanterbarheten som mycket annorlunda. Bensinen är placerad högt upp i de båda chassina. 33 liter märks.

F 800 GS är en lekfull hoj som bjuder in till bus. Chassigeometrin spelar stor roll här. Den känns betydligt slankare överallt och är rätt och slätt lättare att hantera. Den konventionella framgaffeln gör också att man har lite mer kontakt med underlaget.

Körställningen är relativt lik; man sitter högt med rak rygg. Vindavskärmningen är bättre på Adventure. Detsamma gäller sadeln. Den på Adventure upplevs som bred, mjuk och komfortabel. När vi ger oss ut i sämre terräng på grus känns den smalare 800-sadeln mer lämplig. På grusvägarna och i lägre hastigheter är dessutom vindavvisningen bra nog på F 800 GS. Det är på de långa etapperna den stora skärmen på Adventure kommer till sin rätt. Ytterligare ett exempel på de olika kvaliteterna på de två GS-modellerna.

Storebror har den klassiska boxermotorn med mycket kraft i de nedre delarna av registret. F 800 GS har fått en parallelltwin som produceras av välkända Rotax. 798-kubikaren är enligt min smak en av de bästa som har kommit ut på marknaden under de senaste åren. Motorn har lagom med kraft både för nybörjare och mer erfarna förare. Den svarar direkt på gasen och är verkligen underhållande på grusvägar. Storebror spelar minst en division högre med ett vridmoment på 115 Nm (32 Nm mer än 800), även om det känns som att vara med på en veteranträff när man kör den. Det är ju lite roligt att BMW väljer att gå helt egna vägar när det handlar om motorer. Säljstatistiken ljuger emellertid inte, en parallelltwin och en boxermotor är bland de mest populära bland världens motorcyklister.

Det Adventure tappar i modernitet på motorsidan tar den igen på teknikfronten. R 1200 GS Adventure är späckad med teknik som elektronisk fjädringsjustering, traction control, avancerad färddator och ABS. F 800 GS är enklare också här, med begränsade tillvalsmöjligheter.

De två senaste säsongerna har jag kört mycket med båda modellerna. Jag gillar teknik och 1200-kubikaren lockar därför starkt. Men jag kan inte motstå den barnsliga och yppiga 800-kubikaren som bjuder på klart mest underhållning både i stan och på grusvägen. Prisskillnaden lägger jag på upplevelser!

Publicerad i Bike nummer 9 2009.
Text: Morten Broks
Bild: Morten Broks

Tekniska data

BMW F 800 GS
Vattenkyld, 4-takts R2, DOHC 
798 cm³
85 hk / 7 500 rpm
83 Nm / 5 750 rpm
880 mm
16 liter
185 kg
12,9 sek
187 km/h
104 900,-

BMW R 1200 GS Adv.
Luft/oljekyld, 4-takts B2, OHC
1170 cm³
105 hk / 7 500 rpm
115 Nm / 5 750 rpm
910 mm
33 liter
223 kg
12,5 sek
200 km/h
151 900,-
 

Möjligheter. Och vad önskar du dig?

Nästan ingen annan modell i världen bjuder på så många valmöjligheter för de som önskar extrautrustning till GS. BMW har själva många extradelar i sitt originalprogram. Dessutom finns eftermarknadsleverantörer som till exempel Wunderlich och Touratech med ytterligare delar du kan uppgradera din GS med. Wunderlich erbjuder en 70 sidor tjock katalog med utrustning bara till F 800 GS. Här kan du bland annat köpa komplett supermotardkit, och därmed är din F 800 GS både en ypperlig gruspiskare och en yppig motard! Kittet kostar cirka 1 600 euro.

Möjligheterna är inte mindre för R 1200 GS Adventure. Mjuka och hårda packväskor och skydd för nästan varje kvadratmillimeter av hojen är de vanligaste. 

Second opinion. Smidigare än jag trodde.

R 1200 GS Adventure verkade grymt stor, tung och klumpig vid första mötet. Men på landsvägen imponerade den på mig. Den är betydligt smidigare än man kan tro. Inte minst imponerar chassit och fjädringskomponenterna. Hela hojen upplevs som harmonisk och välbalanserad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.