Bild
Nästa artikel

BMW F 650 GS / Kawasaki Versys

Duell

Snälla mot plånboken och praktiskt lagda. Två förnuftiga val med olika karaktär. Vilken passar dig bäst?

Förnuftiga, ekonomiska och praktiska. Tre ord som skulle göra sig i ett asiatiskt småbilstest. Det är lätt att hålla sig för skratt och förledas in i tron att det här är motorcyklar utan körglädje, men så är inte fallet. Det handlar snarare om ett avskalat och enkelt sätt att färdas. Lämpligt för såväl nybörjare som mer erfarna förare.

De båda duellanterna BMW F 650 GS och Kawasaki Versys har ett äventyrsinspirerat utseende, men deras hemvist är definitivt på asfalt. Det är också där som motorcyklarna har ställts mot varandra.

Bmw F 650 GS kom 2008, samtidigt som den mer offroadinriktade F 800 GS. Trots namnet är den utrustad med samma parallelltwin på 798 kubik som sin storebror. Effektuttaget är dock lägre i F 650-modellen. Anledningen till att BMW behöll det gamla namnet var för att betona att det precis som tidigare rörde sig om deras instegsmodell.

Kawasaki Versys har precis som BMW en parallelltwin. Samma motor som sitter i storsäljaren ER-6, men med lägre toppeffekt och med mer kraft i den nedre delen av registret.

 

Om vi bortser från cylinderantal, motortakt och den upprätta körställningen är modellerna inte särdeles lika.

F 650 GS har lägst sitthöjd och går att få med både lägre sadel och sänkt fjädring, vilket gör att modellen passar de allra kortaste. Den tunna limpsadeln är fast och känns väl hård för riktiga långresor, men motorcykelns midja är smal och bidrar till att modellen är så lätthanterlig.

Kawasakis tvådelade sadel har generösare stoppning och känns mer lämpad för längre turer. Även här erbjuder tillverkaren en lägre sadel som tillbehör, sitthöjden blir då 825 millimeter.

Versys uppdaterades förra året och fick ett uppnosigare utseende och bättre passagerarergonomi. Vindskyddet är bättre än på BMW och kåpan känns mer fullvuxen.

Körställningen visar två olika filosofier. På BMW sitter du mer utsträckt och avståndet till styre samt fotpinnar är längre. På Kawaskin sitter du mer kompakt och sportigare, vilket har en positiv inverkan vid mer aktiv körning. Vilket som föredras är en smaksak, själv finner jag mig mest tillrätta på Versys.

På Kawasaki sitter 17-tumshjul både fram och bak, medan F 650 GS har 19 tum fram och 17 bak. Skillnaden vid normal körning är inte stor. Båda modellerna är lätta att styra in i svängarna, men Kawasakin känns stadigare och mer snabbstyrd när farten ökar. Däremot uppträder F 650 GS mycket spårsäkert och stadigt när vägen är sämre. Vilket den kan tacka det större och smalare framhjulet för. Kawasakin är mer spårkänslig.

 

BMW F 650 GS har en konventionell framgaffel utan inställningsmöjligheter, den är fast avstämd utan att vara stötig och fungerar bra. Precis som stötdämparen bak som har ställbar förspänning och retur.

Kawasaki Versys har en mer tidsenlig inverterad framgaffel med ställbar förspänning och retur. Fjädringsvägen är kortare än på BMW och betonar återigen att modellen är utvecklad för asfalt. Originalinställningen för stötdämparna är mjukare än på BMW:n men känns harmonisk och fungerar bra även i högre tempo.

Effektmässigt har BMW ett övertag på papperet, men i verkligheten skiljer det ytterst lite mellan de två. Kawasakis motor har en mer underhållande karaktär, botten känns kraftfull och framhjulet tar gärna små skutt på ettan och tvåans växel. Den härligt brummande parallelltwinnen är också skön att lyssna till. BMW:s motor med härligt raspig stämma har ett otroligt jämnt register och bra insprutning (precis som Kawasakin), men känns slätstruken. På topp märks det att motorn strypts och innan rödmarkering känns den plågad. Kawasakin avtar även den mot toppen men känns inte lika ansträngd.

Bmw har en enkel bromsskiva fram och ABS som är urkopplingsbar. Bromsverkan är godkänd och känslan är bra, men ytterligare en skiva hade kortat sträckan med ytterligare några meter.

Kawasaki har dubbla skivor fram men ABS:en är inte lika raffinerad som på BMW, skillnaden borde vara större. Nu känns tysken till och med snäppet vassare.

Instrumenteringen på F 650 GS är den mest kompletta om du väljer till färddator. Tydlig, enkel och funktionell – men snygg? Nej. Versys display är enklare men innehåller det viktigaste som bränslemätare. Kvalitetsmässigt ligger tysken i framkant, Kawasaki är på inget sätt dålig och känns väl ihopskruvad, men materialvalet är in sin helhet inte på samma höga nivå.

 

Efter två dagar i stekhet sommarvärme på allt från motorväg, landsväg och körning i stadstrafik står det klart att båda motorcyklarna är två kompetenta alternativ. Med viss skillnad i filosofi. BMW är duktig på det mesta men sticker heller inte ut. Komforten räcker inte riktigt till för bekväma långturer men som alltiallo-fordon till vardags är den högst duglig – men kul? Inte för den som vill busa och leva rövare.

Versys är inte riktigt lika sofistikerad som tysken, men samtidigt charmigare, bekvämare och något att utvecklas med. Det är också det som fäller avgörandet för egen del.

 

Publicerad i Bike nummer 4 2011.
Text: Oscar Algott
Bild: Marc Malmqvist

Tekniska data

Modell: BMW F 650 GS
Motortyp: Vattenkyld, 4-takts R2, 4 vent/cyl
Slagvolym: 798 cm³
Effekt: 71 hk / 7 000 rpm
Vridmoment: 75 Nm / 4 500 rpm
Sadelhöjd: 820/790*/765* mm
Tankvolym: 16 liter
Vikt: 199 kg
Acc 0–400 m: 13,4 sek**
Toppfart: 187,6 km/h**
Pris: 85 600:-


Modell: Kawasaki Versys
Motor: Vattenkyld, 4-takts R2, 4 vent/cyl
Slagvolym: 649 cm³
Effekt: 64 hk / 8 000 rpm
Vridmoment: 61 Nm / 6 800 rpm
Sadelhöjd: 845/825* mm
Tankvolym: 19 liter
Vikt: 206 kg
Acc 0-400 m: 13,5 sek**
Toppfart: 182 km/h**
Pris: 89 900:-

* Avser lägre tillbehörssadel. BMW:s lägsta mått är med sänkt fjädring.
** Prestandauppgifterna gäller 2008 års modeller testade i Bike 5.08

Nedtrimmade. Två med lugnare karaktär

BMW F 650 GS har trots sitt namn samma motor som F 800 GS. Skillnaden är andra kamaxlar och annan mjukvara som sänker effekten och ger en lugnare karaktär. Att lägga in mjukvara från storebror och byta kamaxlar för mer effekt tillåter inte systemet. En dylik modifiering skulle kräva programvara som kan häva spärren.
Versys motor härstämmar från ER-6 men har modifierats för bättre vridmoment på låga varv. Det som skiljer är kamaxlar, mjukvara och avgassystem.
De båda motorerna har således gått igenom likvärdiga förändringar, men karaktärsmässigt skiljer dem sig åt. Kawaskin känns mest explosiv av dem två medan BMW känns mer linjär.

Second opinion. Allt handlar om att ha roligt.

När man läser den här duellen kan man luras att tro att motorcykelkörning handlar om att göra ett smart köp, hitta den bästa produkten till lägst pris. Det är såklart trams. All motorcykelkörning handlar om att ha kul, om att känna pulsen börja slå snabbare, om känslan. Motorcyklar är passion. Vill du vara smart finns säkert en Skoda eller Dacia att köpa för samma pengar. Fall inte i den fällan. Men när det gäller passion talar Kawasakin direkt till hjärtat. BMW må ha en fantastisk försäkringslösning. Ett smartare köp, javisst, men inte roligare. Kawasakin känns mer rapp i käften, lite uppstudsig, busig, någon man vill hänga med för att det alltid händer något kul i deras närhet. BMW är mer den förnuftiga typen som var elevrådsordförande i skolan. Vem skulle du vilja gå på fest med? För att precisera är Versys ett val med mer körglädje, den styr snabbare in i svängen än F 650 GS och den lyfter lättare på framhjulet om du är på det humöret. För mig är det precis vad jag vill ha ut av motorcykelkörning. Livet är till för att levas, förnuftiga är vi så mycket ändå. -Magnus Johansson

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.