Bild
Nästa artikel

Aprilia Shiver 750

Provkörning

Aprilia använder avancerad teknik i en motorcykel som är lätt att tycka om. Rysningarna uteblir dock.

Aprilia är, tillsammans med Ducati, ensamma om att fokusera på V-twin-motorer i den nakna mellanklassen­. Där Ducati har gått åt det mer lekfulla hållet med chassimått är Shiver mer moderat konstruerad­. Rent tekniskt är dock nivån hög med en avancerad motor. Ett resultat är att mappningen med en knapptryckningen kan ställas om i tre lägen: Sport, Touring och Rain. I Sport-läget blir det något ryckigt i stadstrafik och på låga varv, men då är det bara att byta. Lägena gör verkligen skillnad­ och man kan fråga sig varför­ inte alla moderna motorcyklar har liknande system. Motorn är annars en trevlig bekantskap som känns väl lämpad för nybörjare. Karaktären är underhållande och ljudet­ ur ljuddämparna är helt rätt. Jämfört med konkurrenterna hänger den inte riktigt med då effekten inte är lika hög.  

 
När vägen svänger är upplevelsen likadan. Instyrningen är inte blixtsnabb och det går inte lika fort som med andra motorcyklar i klassen, men allt är förutsägbart­ och tryggt, och den har inget emot att plågas. Det känns dock att den är en av de tyngre i klassen. Fotpinnarna sitter­ lågt och körställningen är upprätt. Tillsammans med den smalare sadeln blir det bekvämt så länge motorvägen undviks. Det enda som egentligen stör är den hårda kopplingen som blir tröttsam­ i stadstrafik. Shiver känns mer som en trevlig nybörjarhoj än bakhjulsgalen buse. 
 
Bromsarna är bra och i test av tidigare versioner har vi mätt upp kort bromssträcka. De kräver dock rejält med handkraft för att ge ordentlig effekt. ABS är standard men kan skicka upp bakhjulet vid hårda inbromsningar. 
Instrumenteringen är tydlig och färddatorn innehåller allt från högsta fart till snittförbrukning. Av någon anledning saknas dock bensinmätare och bensinlampan börjar lysa redan när bensintanken är halvfull.
Sammanfattat är Shiver en bra motorcykel som sticker ut i klassen. Den har få svagheter och nybörjare kommer uppskatta lättkördheten. 
Den är inte det vildaste och inte heller det mest ekonomiska alternativet, men har gott om charm.
Publicerad i Bike nummer 10 2012

Text: Marc Malmqvist
Foto: Oscar Algott
Tekniska data

Motor V2, 4-takt, DOHC, 4 vent/cyl, vätskekyld

Slagvolym 750 cm³

Effekt 95 hk/9 000 rpm

Vridmoment 82,5 Nm/7 000 rpm

Sadelhöjd 810 mm

Tankvolym 16 liter

Torrvikt 199 kg

Toppfart 210 km/h

Pris 107 995 kronor

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.