Bild
Nästa artikel

Yamaha XTZ 660 Ténéré (1991–1998)

Begagnad

Bekväm oavsett underlag eller äventyr.

 

Expeditionsmaskinen Ténéré med 600-motorn (1983-90) utvecklades till 1986 med en helinkapsling som gjorde motorn mycket värmekänslig. När det var dags för en ordentlig uppdatering med större motor fick därför XTZ 660 en kåpa med mycket hål och öppningar i.

Den här modellen tillhör kategorin stora offroadhojar och fanns på svenska marknaden senast 1998. Körställningen är typiskt vilsam. Trots att kåpa och kåpglas är låga, skyddar de ganska bra. Sadeln är som sig bör bred och bekväm. Tanken med sina 20 liter tillhör kanske inte de största i skrået men räcker väl till, eftersom förbrukningssiffrorna är låga. Fjädringen är mjukt avstämd för bästa komfort men för mjuk om man vill köra lite mer avancerat. Även bromsarna får lite kritik. De tar men frambromsen kräver ett ordentligt tag för att arbeta och frågan är om en maskin i den här storleken inte ska ha dubbla skivor fram, som den tvåcylindriga Ténéré.

Motorn har faktiskt vissa likheter med sin tvåcylindriga kusin. Den är ovanligt följsam för att vara encylindrig och kan släppas långt ner i varvtalsregistret utan att rycka eller protestera på annat vis. Effektregistret är så brett att föraren inte behöver arbeta övertid med att finna rätt läge i den femväxlade lådan.


Motorn är luftkyld men har en termostatstyrd fläkt och är på Yamaha-vis femventilad med en balansaxel som utjämnar vibrationerna. Den encylindriga motorn tillhör troligen de mest pålitliga motorer som byggts, men det betyder inte att det är den roligaste. Dess lugna karaktär framstår lätt som trist och ingenstans i effektregistret kan föraren uppleva något som kan liknas vid en kick. Att högsta växeln fungerar mer som en överväxel är praktiskt för långresenärer. Ramen var förresten helt ny för den här modellen som fick en lätt uppdatering 1994 när kåpan försågs med dubbla strålkastare igen.

Slarv med service kan leda till problem. Ett irriterande fel var att regnvatten kunde söka sig längs chokevajern ner till förgasaren, vilket gjorde att choken hängde sig. Antingen var motorn då svårstartad eller så sotade motorn igen och gick ryckigt. 

Enstaka 96:or råkade ut för att nedre fästet till bakstötdämparen brast, ett garantifel. Modellen slutade tillverkas 1997 men resterande exemplar såldes även de följande åren. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.