Bild
Nästa artikel

Suzuki GSX1400 2001–2008

Begagnad

Motorn är stark som en oxe från låga varv

Att kombinera kåplös sporthojs­estetik från 80-talet med moderna ­motor- och chassikomponenter är det flera tillverkare som har försökt, men knappast någon har lyckats lika bra som Suzuki. Med antydd aggressivitet och mycket påtagliga muskler gör GSX 1400 ett lätt överväldigande intryck på en ­betraktare.

I viss mening är Suzukin identisk med sina konkurrenter Honda CB 1300 F, ­Kawasaki ZRX 1200 och Yamaha XJ 1300, men med så mycket mer naturlig pondus. ­”Potente!”, hade en italienare sagt.

På hösten 2001 kom första årsmodellen av GSX 1400 till Sverige (men kallades för ­årsmodell 2002) och såldes till och med 2008. Den enda tekniska uppdateringen, en enkel trattformad och tre kilo lättare ljuddämpare samt uppdaterad insprutning, gjorde Suzuki till 2005. Så att välja årsmodell handlar mer om vilken ­färgkombination du har fastnat för, de ­tekniska skillnaderna är försumbara.

 

Motorn har den ovanliga men lockande kombinationen luftkylning/insprutning och är tydligt inriktad på massor av kraft i låg- och mellanregistret. 100 Newton­meter finns tillgängligt på bakhjulet vid drygt 2 000 varv!

Men Suzukin är inte bara stark, den är ett bra val för dig som uppskattar att sitta ­bekvämt. Sadeln är mjuk och bred och understöds av behagligt mjuk fjädring. Det är dessutom gott om plats. ­Avtståndet mellan sätet och styret är ­generöst tilltaget och passar bäst om du är över 175 centi­meter lång. Utrymmet under sadeln är ovanligt stort och rymmer både regnställ och ­handskar.


 

Hastighetsmätarnålen pekar som allra mest på 242, vilket i själva verket är 227 km/h. Att köra så fort med Suzukin är riktigt obekvämt på grund av fartvinden. Ett populärt tillbehör till GSX1400 är en vindruta. Viktigt att tänka på är att små justeringar av rutans ­vinkel kan vara skillnaden mellan mycket ­eller ingen tröttande turbulens runt hjälmen.

Sexkolvsoken fram kommer från GSX-R 1000 och gör att bromssträckan från 100 km/h är enastående korta 32,8 meter, vilket är klart bättre än någon av modellens samtida konkurrenter.

Bland stora japanska motorcyklar utan kåpa är det inte självklart att fjädringen är fullt justerbar, men det är Suzukins, både fram och bak. Ändå är det troligen fjädringens brist på sofistikation som först blir den mest uppenbara bristen för dig som tycker om att köra inspirerat. Men det går faktiskt att förbättra helhetsintrycket väsentligt ­genom några snabba justeringar.

För en förare som väger 80 kilo ger följ­ande inställningar en betydligt mer alert GSX 1400. Fjäderförspänning fram (uppe vid gaffelkronan): 3,5 synliga ränder. Kompression fram (längst ner på gaffelbenen): 3 klick ut från stängd. Returdämpning fram (högst upp på gaffelbenen): 7 klick ut från stängd. Fjäderförspänning bak (det stora vredet på stötdämparna): 4 synliga ränder. Kompression bak (det lilla vredet på stötdämparna): läge 4. Returdämpning bak (­justerskruven under stötdämparna): läge 3.

Om du har bestämt dig för en kåplös ­motorcykel är GSX 1400 ett bra val. Dessutom är det tryggt då barnsjukdomar och modellspecifika fel ­saknas och motorns beprövade konstruktion samt låga trimningsgrad ger hög hållbarhet och ekonomi. 

Service

På ava-mc i Stockholm är beskedet mycket tydligt: ”Vi har inga erfarenheter alls av problem med GSX 1400”, säger verkstadschef Robert Lund.

Mycket bättre än så kan det knappast låta för den som överväger att köpa ett begagnat exemplar. Observera att detta gäller hojar som är i originalskick. Med modifieringar ökar värdet av dokumentation av installation och bänkkörning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.