Bild
Nästa artikel

Kawasaki ZZR 1100 1990–2001

Begagnad

Högfartstourer med massor av effekt

 

Den här modellen var känd som världens snabbaste motorcykel, ända till Honda Blackbird blandade sig i leken 1997.
Kawasaki zzr 1100 blev dock inte långsammare för det utan lämnar fortfarande det mesta efter sig på motorvägen. För den som vill ha en sporttourer med enorma kraftreserver är zzr 1100 rätt val.
Vi valde den här modellen för att köra snabbare än tåget, x2000 Göteborg-Stockholm noga räknat. Snabbt och bekvämt.
Det är motorn som är försäljningsargumentet och dominerar hela körupplevelsen. Effekten på 147 hästkrafter räcker för en toppfart av 275 blås och då har man som sagt lämnat det mesta bakom sig. Utom hastighetsmätaren, som redan hunnit upp i 310! De tre första årsmodellerna har en svacka i effektutvecklingen som gör dem lite vilda. Men kul...
Chassit är utmärkt för landsvägskörning och fjädringen är komfortabel, även om den lätt blir lite gungig vid riktigt högt tempo på kurviga vägar. Med tanke på fartresurserna är bromsarna däremot inte mycket mera än i mellanklass. Till 1993 byggdes modellen om ordentligt, men istället för att trimma upp den ytterligare, gjorde fabriken den mer civiliserad. Den här motorn går jämnare och drar bättre i mellanregistret. Samtidigt försvann förstås en del av den vilda, ohämmade karaktären.
Den andra generation fick framförallt ny luftbox och förbättrat insug. Istället för ett luftintag i kåpan hade den nu två. Ram och svingarm förstärktes och frambromsen blev bättre, trots att den fortfarande arbetade med fyrkolvsok. Även tanken växte och blev på 24 liter, och i instrumenteringen tillkom en bränslemängdmätare.
Förarmiljön förbättrades med en bredare och högre kåpa men i slutändan förlorade modellen i toppfart, men den vann samtidigt lite extra komfort. Vilket aldrig kan ges nog av på långresan.
De tidigaste modellerna har haft problem med att ibland skjuta vevstaken till den tredje cylindern, ett problem som dock är okänt i Sverige. Däremot har tvåans växel en tendens att hoppa ur vid maximal acceleration och det här bör kontrolleras innan köp, men som felet ovan, gäller det bara den första generationen.
Mycket hästkrafter tär på krafterna, så ryckutjämnare och lager i bakhjulet bör kontrolleras innan du slår till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.