Bild
Nästa artikel

Kawasaki Versys 2007–

Begagnad

Asfaltsbuse med ­attraktiv prislapp.

Kawasakis populära instegshoj ER-6 lanserades till 2006 års säsong och året därefter följde tillverkaren upp succén med Versys. De visuella skillnaderna är stora men grundstommen till de båda motorcyklarna är nästintill identiska. Det Kawasaki gjorde för att särskilja Versys var att ge modellen 30 millimeter längre fjädringsväg fram genom att montera en ny gaffel och bak ökade den med 20 millimeter tack vare en ny svingarm av aluminium. Stålrörsramen som ­rymmer radtwinnen är densamma som tidigare men bakramen är förstärkt för att tåla mera last. Modellens mer upprätta körställning och ökade fjädringsväg ger bättre komfort än på ER-6. Motorn försågs också med nya kamaxlar. Ingreppet ger mer kraft på låga varv och även om toppeffekten minskade från 72 till 64 hästkrafterupplevs kraftförhållandet oftast som det omvända. Versys känns pigg att köra. Framhjulslyft på ettans och tvåans växel skapar körglädje och sjuttonstumshjul fram och bak ger stabilitet i kombination med det modifierade chassit från ER-6. ­Effektkurvan är jämn och gassvaret finkänsligt och utan ryckigheter. På motorväg märks dock effektskillnaden jämfört med ER-6 av och accelerationen är måttlig. Den uppmätta toppfarten på 182 km/h räcker till för de flesta.

Bränsletanken rymmer 19 liter och i våra tester hamnade medelförbrukningen på 0,65 liter per mil. Vindskyddet är godkänt men långt ifrån det på exempelvis mer touringinriktade Suzuki DL 650 V-Strom. I jämförelse med andra modeller i allroadsegmentet sitter även fotpinnarna långt bak och högt upp vilket ger en snävare benvinkel. Versys är i sanningens namn inte heller någon allroad, utan snarare en asfalthoj anpassad för vardagsuppdrag och asfalt. Utbudet av originaltillbehör var rikligt från början och Kawasaki erbjöd både hårda packväskor och toppbox. Att hitta en hoj som redan har detta är ett säkert sätt att spara pengar på om du vet med dig att du ändå kommer att införskaffa någon typ av lastsystem.


 

Till 2010 års säsong kom en ny ansiktslyft version av Versys. Förutom ett mer tidsenligt utseende har komforten förbättrats för både förare och passagerare. Fotpinnarna är nu gummibeklädda, passagerarergonomin har omarbetats, motorn har fått en gummiupphängning i bakkant och vindrutan är större och med mer omfattande justeringsmöjligheter.

ABS finns som tillval från säljstart och blir standardutrustning i Sverige år 2010. Även om bromskomponenterna bestående av dubbla skivor fram på 300 millimeter med tvåkolvsok räcker till, är ABS-systemet inte det mest effektiva. Vi uppmätte 100 km/h till stillastående på 46,1 meter, vilket är i längsta laget.

Förarmiljön på Versys är enkel men funktionell. Mätarhuset har en analog varvräknare i centrum som flankeras av ett digitalt fönster för hastighet och bränslemätare.

När vi testkörde modellen 2008 hamnade en trög koppling och växellådans långa slag på minussidan. Däremot prisades den för sin roliga motor, sitt busiga chassi och den briljerade mot konkurrenterna på asfalt.

Kawasakis lite udda mellanting blev aldrig någon större försäljningssuccé vilket även avspeglar sig på begagnatmarknaden. I Sverige kan du hitta lågmilare från ca 27 000 kronor, vilket är långt mycket billigare än motsvarande konkurrenter av samma årsmodell och det gör Versys till ett prisvärt alternativ! 

Service

Det finns i princip ingenting alls att varna för när det kommer till Versys. Det handlar snarare om vilka ägare som har haft den. Allra oftast handlar verkstadsbesöken inte om något annat än service.

Det finns exempel på ER-6:or som försetts med luft och buller, portad topp och där cylinderfotspackningen tagits bort för att höja kompressionen. Åtgärderna ökade effekten från 65 till 77 hästar på bakhjulet. Så motorn har potential samtidigt som den är driftsäker.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.