Bild
Nästa artikel

Honda CBR 1000 RR Fireblade 2004–2008

Begagnad

Bedrägligt effektiv på både bana och väg.

Början av 2000-talet, närmare bestämt 2004 och 2005, var guldår för superbikes från Japan. Yamaha presenterade en ny och rejält snabbare ­generation av YZF-R1, ­Kawasaki släppte loss den fullständigt helvilda ZX-10 R och året därefter kom Suzuki med ­GSX-R 1000 som i folkmun snart skulle komma att benämnas som den legedariska ”K5:an”.

Hos Honda hade ingenjören Tadao Baba under 12 års tid skapat historia, med allt från den banbrytande CBR 900 RR från 1992 till CBR 954 R anno 2003. Vid 60 års ålder var det dock tid för en ny generation att ta vid och ­Yoshi-san, ingenjör och föredetta testförare hos HRC, blev ansvarig för utvecklingen av CBR 1000 RR. Det var med andra ord ingen tillfällighet att CBR 1000 RR var väldigt lik MotoGP-racern som Valentino Rossi vann mästerskapet med 2002 och 2003.

 

Centralisering av massa var ledordet under utvecklingen och avgassystemet flyttades från sidan till under sadeln, som tidens mode förespråkade, och Unit Pro Link-systemet där stötdämparens övre fäste sitter monterad i svingens ovankant istället för ramen gjorde att bränsletanken kunde placeras lågt och ­centralt. Detta gör att cykeln kan göras kort­are och att skillnaderna i köregenskaper inte ­påverkas lika mycket av olika bränslemängd.

Radfyran på 998 kubik levererar strax under 150 hästkrafter på bakhjulet och effektkurvan är föredömligt linjär. 2006 års modell fick en uppdaterad topp med nya insugs- och avgasventiler, kompressionen ökade från 11:9.1 till 12:2.1 och rödmarkeringen steg från 11 650 varv till 12 200. Honda en effektökning med tre ­procent vilket brukar göra att 2006 och 2007 års modeller oftast lämnar strax över 150 hästar på bakhjulet. Effektskillnaden upplevs ­däremot som större än vad den faktiskt är då Honda även gick upp två kugg på bak­drevet. En enkel och billig uppgrad­ering för den som kör någon av de tidiga årsmodellerna.


Chassit med fullt justerbar fjädring från Showa fick finslipad geometri och en ­kortare svingarm minskade hjulbasen med 10 ­millimeter.

Bromssystemet är något av det bästa från sin tid och håller mycket hög klass än idag. CBR 1000 RR var också den första gatcykel som Honda utrustade med radiellt monterade bromsok. ­Körställningen är kompakt med skarp benvinkel och mycket vikt hamnar på hand­lederna. Passagerarplatsen duger till nöds och romantiska turer hålls korta.

I jämförelse med klasskonkurrenterna upplevs Hondan som snäll, men låt dig inte luras. Det välkomponerade effektregistret, fina chassit och de sylvassa bromsarna gör CBR 1000 RR ­bedrägligt effektiv på både bana och landsväg.

 

Med en livscykel på fyra år blev Hondas första CBR 1000 RR kortlivad. Det gör dock inte modellen mindre intressant, snarare tvärtom. Välskötta exemplar med originalkåpor kommer säkerligen bli framtida klassiker.

Klarar du den mentala biten av att inte ha 200 hästkrafter, traction control, slirkoppling och ABS, är Honda CBR 1000 RR ett utmärkt val. Utvecklingen har gått framåt, men tusenkubikarna från denna guldera  är än idag ytterst kompetenta och som oftast hänger det mesta på piloten.

Service

Ska du köpa en tio år gammal sporthoj – spring inte och köp första bästa och förvänta dig ett problemfritt ägande.

CBR 1000 RR har inga modelltypiska svagheter men kräver rätt skötsel precis som alla andra hojar.

Många ägare utför oljeservice själva och nöjer sig med det, och när dessa hojar väl kommer till verkstaden brukar att-göra-­listan bli lång och dyr. Gå igenom slit­delar och syna servicehistoriken noggrant!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.