Bild
Nästa artikel

Harley Davidson V-Rod 2002–

Begagnad

Modern custombåge som skapar habegär

 

Det som ingen trodde kunde hända, hände i början av det nya årtusendet: Harley-Davidson tog steget in i en ny epok med en alldeles ny och helt modern motorcykel, V-Rod. Trots att linjerna är samma som hos alla moderna så kallade power cruisers, är V-Rod tekniskt sett överlägsen alla konkurrenter.
Vad amerikanerna gjorde var att låta Porsche förfina en grundläggande konstruktion, en konstruktion som faktiskt funnits i ett förstadie mycket länge och som ett tag var fyrcylindrig. Basen för motorn till V-Rod har körts i tävlingar i usa ett par år.
Nykomlingen är tvåcylindrig och listan över tekniska data skiljer sig inte från det man är van vid att läsa, inte förrän man kommer till effektuppgifterna. Hela 115 hästkrafter, en siffra ingen Harley-Davidson tills nu ens kommit i närheten av. Att den uppmätta, fulltankade vikten bara knappt överstiger 300 kilo är en annan nyhet i stora klassen för effektstarka glidare och berättar vad det handlar om.
Hela maskinen har ett organiskt utseende där motorn dominerar det visuella intrycket. Den tvåcylindriga motorn på 1 130 kubik är vattenkyld, har fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Elektronisk bränsleinsprutning är en självklarhet för alla nya konstruktioner och en sådan finner vi även här. De mjukt dragna ramrören matchas av tallrikshjul som för första gången i märkets historia bromsas av dugliga bromsar, även i hög fart, även om de kunde varit ännu bättre för maskinens höga prestanda. Och hög fart klarar V-Rod av.
En mycket omfattande instrumentering är resultatet av den nya elektroniken. Tanken befinner sig under sadeln, vilket ger en låg tyngdpunkt som ytterligare understryker maskinens goda kurvegenskaper. Även om markfrigången på den här sortens hojar inte är något att skryta över.
Som begagnatköp är V-Rod inget dumt val, men precis som med alla andra h-d är andrahandsvärdet rätt högt, speciellt som modellen det första året inte hann tillverkas i särskilt många exemplar. Och för 217 500 kronor var det en av de dyraste modellerna på marknaden, vilket väl dämpade köplustan hos flera entusiaster. För de var desto flera och V-Rod framstod vid introduktionen som en typisk vill-ha hoj! Inga kända barnsjukdomar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.