Bild
Nästa artikel

Harley-Davidson V-Rod Muscle 2009–

Begagnad

Framtagen för att vara snabb i starten.

Muscle är baserad på ur­sprungliga V-Rod från 2002 och är betydligt bättre lämpad för sportig körning än de flesta andra ­Harley-Davidson. Men Muscle är framför allt designad för att vara snabb i starten och klarar 0–100 km/h på 4,0 sekunder och 0–400 meter på 12,2 sekunder.

Modellen kom till säsongen 2009 och har egentligen påfallande få nyheter relativt originalet från 2002. Jämfört med grund­modellen har Muscle en djupare skålad sadel, kortare bakskärm som tydligt visar det 240 millimeter breda bakdäcket, längre ljuddämpare (en på varje sida), större kylarskydd, stora luftintag uppe vid tankdummyn, styre som är monterat lägre och längre ifrån föraren, 15 illimeter kortare hjulbas och inverterad framgaffel.

Dessutom är ABS-bromsar som stannar Muscle på drygt 42 meter från 100 km/h standard.Drygt 2000 Muscle har återkallats därför att hållaren till registreringsskylten kan lossna, komma i kontakt med bakdäcket och kapa den bakre bromsslangen. Det finns alltså skäl att dra åt skruvarna till hållaren lite extra om du väljer att köpa en V-Rod Muscle.

Styret som sitter längre fram än på den ursprungliga V-Rod kan göra det svårt att sitta bra om föraren är under 180 cm lång. Så ­kallade pull back-risers monteras på gaffel­kronan och gör att styret kommer närmare föraren. Sök på nätet efter leverantörer.

Harleys första vätskekylda motor har tyskt ursprung, den utvecklades av Porsche och har lämnat 117–118 bakhjulshästar i våra mätningar. De överkvadratiska måtten (större borrning än slaglängd) gör den betydligt mer högvarvig än andra modeller från Harley ­Davidson och V-Rod har en uppviglande och busig motorkaraktär.


Driftsäkerheten är hög och några vanliga typfel finns inte. Jämfört med de luftkylda ­motorerna känns den vätskekylda Revolution-motorn som betydligt mer modern. Bränslemätaren går inte att lita på, utan gör ständigt en alltför optimistisk gissning av hur mycket bensin som finns kvar i tanken. Du behöver alltså lära dig hur långt du kommer på en full Muscle-tank och sedan använda tripp­mätaren för att avgöra när det är dags att svänga in och fylla på.

Något att tänka på är att de långa ljud­dämparna som löper längs båda sidor blir mycket varma och är lätta att bränna sig på. Detta och att väldigt lite ljud letar sig ut ur dem är goda skäl att ersätta dem med något mindre varmt och som låter bättre. Är de utbytta på exemplaret du är intresserad av, kontrollera att de inte bullrar för mycket, annars kan det bli stopp vid besiktningen. En svag punkt för dig som tycker om att köra efter mörkrets inbrott är strålkastaren. Halvljuset ger en väldigt spetsig ljusbild och lämnar vänster sida av vägbanan alldeles för mörk. Helljusets räckvidd är mycket knappa 71 meter. Att uppgradera med en starkare lampa kan förbättra situationen något, tänk dock på att den lyktan kan överhetta.

 

Om du vill köra en H-D är både V-Rod och V-Rod Muscle bra val. De är mer kompetenta och körglada än övriga Harleys och som grädde på moset är prisbilden betydligt mer gynnsam. Ett annat plus är att V-Rod likt alla andra H-D har ett gigantiskt utbud att tillbehör att välja mellan för dig som tycker att original är för tråkigt. Och glöm inte rådet att en V-Rod som har rullat ovanligt lite per år ska du närma dig med stor försiktighet. 

Service

Det har inte varit något direkt knas med V-Rod Muscle. Men många har bara körts cirka 200–300 mil om året och det innebär ibland att de låter bli att lämna in sina hojar för årsservice.

Det är inte bra, för de korta körsträckorna gör att motorn inte torkar ur och att oljan blir mer och mer vatten­kontaminerad. Detta kan skada motorn. Det kan även innebära att däcken har mycket mönster men sämre egenskaper då de blivit för gamla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.