Ducati 999 (2003-2006)

Modellen konstruerades om helt från grunden, även om motorn är samma Testastretta som tagits över från 998 och introducerades redan med 996 R. Här finns större luftbox och bättre dämpning av insugningsljudet, men skillnaderna slutar inte med det, eftersom motorn dessutom är annorlunda placerad i ramen. Det har resulterat i en längre hjulbas, eftersom svingen, i dubbelutförande, är annorlunda upphängd. Det har dock inte påverkat styregenskaperna, tvärtom. Den ändrade viktfördelningen har mer än kompenserat för detta, annars ett problem för just Ducati, eftersom den främre, liggande cylindern inskränker fjädringsrörelsen hos framhjulet. Gamla 998 fick fortfarande tvingas till en kursändring, men 999 är relativt lättsvängd, men visade sig ha ett annat problem vid bankörning.
Den starkare motorn har ibland problem med att få ner effekten i marken, speciellt i utgångarna av kurvor. Delvis är detta dock något som kan bero på vilka däck du väljer, och en bredare fälg för 190-däcket kan också vara en lösning.
999 finns förutom i basutförande, även som S-modell och R, med 124, respektive 136 och 139 hästkrafter till förfogande. S-versionen skiljer sig från basmodellen genom sina exklusivare fjädringskomponenter från Öhlins och den högre motoreffekten. R-utförandet är tävlingsmodellen, eller rättare sagt basen för den.
Hur genomarbetad den här modellen är, förstår man när ett av målen var att reducera antalet delar i både motor och chassi och det har man också lyckats med. 999 har 230 detaljer mindre än föregångaren 998 och kabelstocken är ett paradexempel på reducering. Den består av två kablar och signaler mellan instrument och centraldator överförs digitalt. Att sadeln dessutom är justerbar i tre lägen (liksom tankens placering!) förutom att fjädring och ride height är justerbara, gör 999 till en mycket anpassningsbar motorcykel som är mycket konsumentvänligare än alla dess äldre syskon.
Istället för ett konventionellt kablage hade Ducati satsat på ett datanätverk och instrumenteringen blev modern och kompakt. Det är samma enhet vi redan tidigare hade sett på Multistradan. Med 999 moderniserade Ducati definitivt sin charmfulla 916/996/998.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: