Bild
Nästa artikel

BMW F 800 GS 2008–2012

Begagnad

En stadig och smal konstruktion.

Placerad mitt mellan den encylindriga 650-serien och den stora 1200-kubiksboxern dök F 800 GS upp till säsongen 2008 och fyllde ett ganska stort utrymme på marknaden för grus- och äventyrshojar. Den tvåcylindriga 798-kubikaren är en hel storleksklass rymligare än de flesta encylindriga alternativ och överglänser dem fullständigt i effekt och vridmoment. Samtidigt väger F 800 GS inte mer än en Suzuki V-Strom 650, med 223 fulltankade kilon är den bara är tio kilo tyngre än BMW:s encylindriga F 650 GS med remdrift och betydligt mer sparsam specifikation.

F 800 GS är även hela 23 kilo lättare än R 1200 GS Adventure, samtidigt som motorns 85 hästkrafter och kapaciteten för både tuff terräng och långa resor tillfredställer de allra flestas behov. Till skillnad från R 1200 GS med den stora boxermotorn har F 800 GS en stålrörsram som utgör både styrhuvud, svinginfästning och däremellan omsluter den tvåcylindriga parallelltwinnen från Rotax. Det är en både stadig och smal konstruktion som på ett föredömligt sätt tillvaratar motorns brist på bredd och gör att F 800 GS är lätt att grensla, trots sin väl tilltagna höjd. Hjulbasen är överraskande nog längre än på både R 1200 GS och KTM Adventure 990 och med den relativt högt placerade motorn är stabiliteten mer framträdande än förmågan att snabbt ändra riktning.

 

Mitt under säsongen 2012 uppdaterade BMW reglage och instrumentering samt började erbjuda fjädring och sadelhöjd för lägre sitthöjd. Utöver detta har F 800 GS inte genomgått några tekniska förändringar under­ sitt fem säsonger långa liv.


Belysningen består av två olika stora strålkastare placerade bredvid varandra, den mindre för helljus och den större för halv- och positionsljus. Halvljuset har enligt våra mätningar bred spridning och når godkända 64 meter. Helljuset når inte mer än 119 meter och det räcker inte om du vet att du kommer ägna mycket körning längs oupplysta vägar på landet. Det finns många alternativ för den som vill förbättra belysningen på F 800 GS, men ett som ger mycket ljus för pengarna är LED-lamporna Solstice Solo Pod. De kostar strax över tusen kronor och två stycken ger faktiskt något som kan beskrivas som dagsljus på natten. Om du inte kan eller­ vill tillverka egna fästen finns sådana att beställa på specialsidor på internet.

Givetvis har BMW själva massor av tillbehör i form av väskor, sadlar, rutor, motorskyddsbågar, slip-on, fotpinnar med mera för dig som föredrar att lägga pengarna på originaldelar.

Något annat på F 800 GS som inte riktigt duger om du planerar resor en bra bit bort från civilisationen är originalets bränsletank på blott 16 liter. Touratech säljer en 20-liters­tank i slagtålig plast som ersätter originalets tankdummy, vilken i originalutförande endast tjänar som ett snyggt lock över luftfiltret. Den stora tanken kopplas ihop med den ordinarie bränsletanken, som är placerad under sätet, och gör att du kan köra över 60 mil utan att tänka på bensin. Men den är inte helt gratis: 13 800 kronor.

Som Macke på Kenneths MC berättar till höger är kylarfästena ganska klena konstruktioner. Touratech har utvecklat en billig förstärkning som gör att kylaren ändå hålls på plats om ett fästet går sönder. Definitivt värt 199 kronor. 

Service

Macke på Kenneths MC-service i Göteborg fram­håller vikten av att kontrollera om BMW:s tekniska kampanjer har varit föremål för åtgärd på det exemplar som du är intresserad av. Med chassi- eller registreringsnummer kan en auktoriserad verkstad logga in på BMW:s databas och kolla detta.

Macke säger att kylarfästena inte är världens starkaste och att spår från en marksyning kan innebära att ett fäste har gått sönder.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.