Vintermek

Bromsar
Vinteruppehållet är ett perfekt tillfälle att kontrollera statusen på bromsarna. Skivbromsar kan ha olika konstruktion men vad de flesta har gemensamt är att de består av ok med bromskolvar och bromsbelägg som hydrauliskt pressas mot en bromsskiva.
Beläggen slits oavsett körstil och är det dags att byta kan du i vissa fall lossa dem med oken på plats, lirka ut ett i taget och pilla dit nya fräscha. En enklare metod är oftast att lossa hela oket. Med oket friat från motorcykeln, men slangarna fortfarande anslutna, viker du det åt sidan och tar sedan bort de slitna beläggen. Använd en polygrip för att trycka tillbaka kolvarna men skydda oket med en trasa. Kolvarna ska pressas tills det tar stopp för att de nya tjockare beläggen ska rymmas, men kläm åt mjukt. Pumpa sedan fram kolvarna så att glipan mellan de nya beläggen är lika tjock som bromsskivan och skruva tillbaka oket.
Bromsvätskan absorberar vatten med tiden. Även om det bara är några procent per säsong sänker det kokpunkten i vätskan vilket kan leda till att du förlorar bromsverkan. Detta kan ske omedelbart, se därför till att byta i tid.
Lossa locket på bromsvätskebehållaren, öppna luftningsnippeln på oket och anslut en slangstump på den. Pumpa med bromshandtaget samtidigt som du fyller på vätska i behållaren. Stäng och öppna luftningsnippeln när du gör detta för att se till att det inte sugs in luft i systemet – var noggrann. Upprepa proceduren tills det bara finns ny bromsvätska i ledningar och behållare. Bromsa försiktigt de första milen för att slita in de nya beläggen.
 

Drivpaket
Kedja och drev, drivpaketet, är några av de delar som är under störst belastning på din motorcykel. När det är dags att byta kedja så ska även nya drev på plats och vice versa. En modern landsvägshoj har oftast en o-ringskedja, det innebär att kedjan är livstidssmord. Ett tydligt tecken på att det är dags att byta en sådan kedja är därför rostangrepp. Små rostprickar på länkarna betyder att smörjmedlet i kedjan tagit slut, men det kan vara dags att byta innan det gått så långt. Prova att dra en av länkarna bakåt mitt på bakdrevet. Lyfter kedjan då så att du kan se ett mellanrum mellan länken och dalen mellan två kuggar i drevet är det högt tid för byte.
Andra indikationer är stela länkar eller länkar med för mycket glapp. Slutkörda drev har spetsiga kuggar som sliter mer på kedjan, ha extra koll på framdrevet som i vissa fall kan behöva bytas mitt under kedjans beräknade livslängd.
Börja med att skruva bort muttern som håller framdrevet på plats, den är ofta säkrad med en låsring eller ett låsbleck. Trä av drevet och rengör området från smuts innan det nya monteras. Lossa och bakaxeln och ta bort bakhjulet och det gamla bakdrevet.
När det nya bakdrevet ska på plats är det viktigt att bultarna dras med rätt moment, se motorcykelns handbok. Med bakhjulet tillbaka på motorcykeln och med axeln fullt framflyttad rullas sedan den nya kedjan på, markera sedan var den ska kapas med ett buntband eller liknande.
Har du införskaffat ett nit/brytverktyg används detta för att justera in och nita samman kedjan. Har du bara ett nitverktyg kan kedjan kortas genom att nitarnas huvud slipas ned med en vinkelkap.
Nitningen sker i båda fallen med fördel genom att kedjelåset placeras mitt på bakdrevet. Innan nitningen bör låset smorts med kedjans medföljande fett.
 

Framgaffeln
Att byta olja i framgaffeln kan vara lite omständligt men samtidigt väl värt mödan. En del tillverkare rekommenderar byte efter 20 000 kilometer andra menar att det bör ske vartannat år. Vi har valt att använda det senare som tumregel. Med tiden plockar oljan upp smutspartiklar och via kondens kan det bli vatten i oljan med dålig prestanda och risk för skador som konsekvens.
Enklaste sättet att byta oljan är med gaffelbenen demonterade. Lossa toppmuttern något, det går lättare om du släpper fjäderns förspänning helt, innan du släpper på undre styrkronans bultar så slipper du spänna fast benet i skruvstycket. För att få ut all olja lossas bulten i botten av benet som håller fast insatsen. Pumpa med insatsen så att den gamla smutsiga oljan rinner ut. Det kan vara en bra idé att byta oljan en extra gång när du ändå är igång för att garanterat bli av med smuts och resterna av den gamla oljan.
Läs på noggrant i instruktionsboken om hur mycket olja som ryms i varje gaffelben. Anges nivå istället för volym kan den mätas med en tumstock från gaffelbenets topp till oljans yta när gaffelbenet med insats är helt komprimerad, viktigt då är att provpumpa först för att se till att oljan hittat ut i alla hålrum.
Olika tillverkare specificerar egna volymer eller nivåer, läs handboken för din motor­cykel noga och gissa inte. Använd en typ av olja som är anpassad för din framgaffel. Passa även här på att rengöra delarna när du ändå ­skruvat isär dem innan allt ska ihop.
 

Olja & filter
När det är dags att byta motorolja och oljefilter bör framgå i instruktionsboken till din motorcykel. Dina körvanor påverkar så klart oljans livslängd men se hellre till att byta olja oftare än att överskrida rekommenderade intervallen. Varm olja rinner fortare än kall därför är det enklast att varmköra motorn innan oljepluggen under motorn lossas och den gamla oljan tappas ur. Byt alltid koppartätningen till ­pluggen innan den skruvas tillbaka och kom ihåg att dra den med rätt moment.
Oljefiltret sitter ofta i framkant på motorn och skruvas bort med en oljefilteravdragare. Smörj tätningen till filtret med lite av nya oljan innan filtret skruvas fast för hand. Häll till sist i rätt mängd olja.
Starta motorn och låt den bygga upp oljetrycket på tomgång innan du rör gasen. Låt motorn gå en stund. Stäng sedan av motorcykeln och kontrollera nivån ännu en gång, fyll på vid behov.

 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: