Bild
Nästa artikel

Tema Fjädring

Reportage

En stötdämpare har inte bara en avgörande funktion för hur hojen beter sig, den innebär också en rätt saftig investering när det är dags att byta ut den.

Stötdämpare lever ett otacksamt liv och de flesta hojåkare ägnar dem inte mycket uppmärksamhet förrän de slutar att fungera.
Det gäller även undertecknads Ducati, vars originaldämpare nu kroknat. Försämringen har kommit smygande och givit sig tillkänna genom dels en gungighet i bakdelen men framför allt via diskkrossande genomslag, som blivit allt vanligare.
När bakdämparen är slut finns det två vägar att gå – renovera eller köpa ny. Att renovera, i de fall det är möjligt, är ofta ett billigt alternativ men innebär samtidigt att man går miste om möjligheten att optimera dämparen efter ens eget användningsområde.
– En normal dämpare kostar omkring 1 100 kronor att renovera, förklarar Nicklas Ottosson på Ottossons Verksta AB. Det som avgör om den går att renovera är om den är delbar. Är den bara det så går alla fel att fixa, till och med krökta kolvstänger, att specialtillverka packboxar och liknande.
En ny eftermarknadsdämpare kostar mer än att renovera originalet (men oftast betydligt mindre än en ny original) men är i gengäld generellt sett av högre kvalitet både i utförande och funktion.
På följande sidor uppgraderas den trötta Ducatin i fyra steg med avstamp i uttjänt original för att till slut toppa med den dyraste tänkbara eftermarknadsvarianten från Öhlins. Vilken nivå som passar dig och din motorcykel bäst är upp till dig att svara på.
 
Så här gjorde vi

Samtliga dämpare grundinställdes i den mån justeringar fanns. ­Förspänningen justerades för korrekt ride height.

Första körcykeln, med Magnus Wallner i sadeln, utfördes med mätutrustning från MadgeTech. Den gjordes över en serie av olika ojämnheter, allt från potthål till farthinder, för att utvärdera hur väl de olika dämparna hanterade olika typer av störningar.

Andra körcykeln skedde på landsväg i en slinga på 18 kilometer i varierande tempo. Testchef Christer Miinin körde och analys­erade dämparna utifrån i prestanda- och komfort­hänseende.

 

Att ställa in fjädringen är A och O

Innan du börjar fundera på att uppgradera din bakstötdämpare måste du se till att din nuvarande fjädring är rätt inställd. Att köpa en ny stötdämpare är en dyr lösning på ett problem som kanske bara är ett par klick på ett vred bort.
Börja med att grundinställa enligt motorcykelns handbok så att du vet vad du har att utgå ifrån. I handboken finns också ofta rekommenderade inställningar för olika typer av körning.
Nästa steg är körläget (ride height) som ställas med hjälp av fjäderförspänningen. Körläget, hur mycket fjädringen trycks ihop med dig i sadeln, ska för en gathoj vara en tredjedel av total fjädringsväg fram och bak, det vill säga runt 40 mm från helt utfjädrad om fjädringsvägen är 120 mm.
Därefter kollar du hänget (sag), hur mycket fjädringen sjunker ihop med hojen obelastad, som bör vara 5–15 mm bak och 20–30 mm fram i detta exempel (beror på fjädringsvägen). Har du för lite häng, efter att ha ställ in rätt körläge, har du för mjuk fjäder. Har du för mycket häng har du för hård fjäder. I båda fall måste du byta fjäder är att uppnå rätt värden.  
 

Slutkörd originaldämpare

Första körningen sker med den trötta originaldämparen. Den har troligtvis suttit på hojen sedan ny vilket innebär 15 år, 7 000 mil och två vintersäsonger. Den har inte läckt olja, vad vi kan se, men dämpningen har inte orkat hålla emot och stötdämparen har slagit igenom så många gånger att genomslagsgummit gått sönder. Desutom verkar fjädern ha mattats genom åren då den krävde mer förspänning för att uppnå ett vettigt körläge än sin friska motsvarighet.

Körintryck:
Frekventa genomslag och ett i övrigt gungig framfart. Oprecis och icke förtroendeingivande känsla för bakdäckets grepp.
 

Redo för antingen ­soptippen eller en helrenovering.

Frisk originaldämpare

Den friska dämparen har vi lånat från Italia Bike ­Center, värt att notera är dock att den är begagnad. En ny originaldämpare kostar hela 8 309 kronor, om man lyckas hitta någon, vilket bara är sju kronor mindre än värstingen från Öhlins. Absolut inte prisvärt.

Körintryck:
Nästan lika mjuk i låg fart som den trötta dämparen men med bättre dämpning och kontroll. Den orkar dock inte med större påfrestningar, då kan inte dämpningen hålla emot.
 

Okej funktion men hiskelig prislapp om man vill köpa ny.

Wilbers Ecoline 540

Ecoline från Wilbers är både den enklaste dämparen från ­Wilbers och den enklaste eftermarknadsdämparen i artikeln. Med 46 mm kolv och hus av aluminium är den dock ett ­markant steg upp från originaldämparen.
Ecoline saknar justeringar sånär som på förspänningen. ­Däremot specificerar man körstil, sin egen vikt, om man kör med last och så vidare vid beställningen och sedan skräddarsyr Wilbers dämparen efter dessa uppgifter. Det går även att ­beställa längre, +25 mm, samt kortare, -20 och -35 mm, fjäderben för den som vill höja eller sänka sin motorcykel.
Värt att notera är att Wilbers valde en något hårdare fjäder än Öhlins för samma förarvikt.

Körintryck:
Wilbers är markant fastare än originaldämparen och håller emot bra även under hög belastning. Lågfartsdämpningen är hård och lite stötig över ojämnheter som brunnslock och ­vägskarvar, dock inte så att det blir jobbigt. I övrigt kan beteendet bäst beskrivas som sportigt men det är ju också för den typen av körning som dämparen är byggd, vi kryssade i Sporttouring i beställningen (nästa steg är Bankörning).
 

Fjäderspiralen går åt ”fel” håll, Wilbers signum.

Öhlins DU 044

Öhlins instegsdämpare har likt dämparen från Wilbers en kolv på 46 mm och ett hus (cylinder) av aluminium. DU 044 innebär att den är till en Ducati Monster, ­dämparens typnamn är annars S46DR1.
Inställningsmöjligheterna är fjäderförspänning samt returdämpning, det senare justeras via det svarta vredet i benets nederkant. Öhlins använder samma typ av dämpare för flera olika hojar, däremot är dämpningen shimsad specifikt för respektive modell, det går alltså inte att flytta dämparen till en annan hoj även om den rent fysiskt passar.

Körintryck:
Lika mjuk och följsamt komfortabel i lågfart som ­originaldämparen. Filterar även bort snabbare och kraftigare störningar som fick original att svimma och Wilbers att skicka en stöt upp i förarens ryggslut.
 

Billigaste Öhlinaren ger mycket funktion för pengen.

Öhlins DU 440

Flaggskeppet från Öhlins heter i detta fall DU 440, Ducati Monster 1994–2001, men typen lystrar till S46HR1C1 vilket betyder enkelrör (Single tube = S) på 46 mm, extern tryckbehållare (H) samt justerbar retur (R1) och kompression (C1).
I mer vardagliga termer handlar det om i grund samma dämpare som den enklare öhlinaren, även shimsningen är densamma, som försetts med extern tryckbehållare samt möjlighet att ställa kompressionsdämpningen.

Körintryck:
I allt väsentligt beter sig DU 440 på precis samma sätt som DU 044. I teorin ska den externa behållaren medföra lite fastare dämpning för samma inställning men i praktiken märks ingen skillnad. Båda öhlinarna svarar bra på justering av kompression och retur men bortsett från nöjet att mixtra och prova sig fram med inställningarna är det för de flesta överkurs – de fungerar utmärkt redan med grundinställning. Den enklaste beskrivningen av hur öhlinarna beter sig är att de låter dig både ha kakan och äta den då de erbjuder såväl en suverän komfort samt mycket sportiga prestanda när lusten faller på.
 

Retur i botten av benet, kompressionen på behållaren.
Att hänga upp hojen i taket gör det lättare att avlasta bakfjädringen när dämparna ska bytas.

Slutsats  
Med en upplösning på 512 Hz hade vi stora förhoppningar på att stötpuls­mätaren från MadgeTech skulle kunna mäta den ­diffusa parametern komfort. Utrustningen ger vissa svar, framför allt att det mer ­handlar om hur lång tid det tar för en ­störning att fortplanta sig till föraren än hur ­kraftig ”sparken” blir. Det är dock bara en liten del av vad komfort är och vi fick ­följaktligen förlita oss mest på testlagets ­kalibrerade bakar.
Det billigaste alternativet är tveklöst att ­renovera originaldämparen.
Därefter kommer Wilbers Ecoline vars prestandaförbättring i kombination med prislapp och skräddarsydda egenskaper gör den mycket prisvärd.
Totalt sett får det bästa alternativet ändå anses vara Öhlins DU 044 som med sin ­relativt humana prislapp ger bättre prestanda och komfort. Den dyraste Öhlins DU 440 har mer justeringar men är också just dyr. 

 

Priser med mera

Priser med mera

Renovera original
Pris: Cirka 1000–1100 kronor beronde på modell.
Var: Ottossons Verksta AB
Kontakt: 070–211 87 64

Wilbers Ecoline
Pris: 3 750 kronor
Var: NCCR
Kontakt: www.nccr.se

Öhlins DU 044
Pris: 5 650 kronor
Var: Motospeed
Kontakt: www.motospeed.se

Öhlins DU 440
Pris: 8 316 kronor
Var: Motospeed
Kontakt: www.motospeed.se

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.