Bild
Nästa artikel

Så testar Bike

Reportage

Köra, mäta, anteckna, jämföra, analysera, diskutera. Sex ord som sammanfattar en testvardag. Att testa hojar är kul, men ingen lek.

Mil, mil och åter mil
Förutom prestandamätningar och alla de objektiva mätdata vi samlar in kör vi också motorcyklarna, både långt och länge. När vi är ute kör vi ett par mil innan vi stannar och byter hojar med varandra enligt ett förutbestämt mönster. Vi jämför körintryck, ergonomi, komfort och allt däremellan. Dessutom har varje testförare egna specifika uppgifter, som att notera bränsleförbrukning eller i detalj fokusera på instrumentering och färddator.

Innan vi avslutar sista dagens körning, ett normalt test tar en vecka, är att vi tankar hojarna fulla. Väl nere i garaget toppar vi upp tankarna med dunk innan vi väger samtliga hojar på en precisionsvåg. ­Sedan tar vi ett antal mått som tillverkarna inte anger, bland annat avståndet mellan sadel och fotpinnar för både förare och eventuell passagerare.

Längst bak i varje test hittar du ­Uppmätta Värden. Där står sanningen om vad den motorcykel du är spekulant på kan prestera. Läs den noga och tveka inte att höra av dig om du har några frågor – vi hjälper dig gärna. 

Det sista vi gör innan vi släcker i garaget är ljusmätning. Vår korta säsong med tidiga vår- och höstkvällar gör att ljuset är av yttersta vikt för oss. 

Vi är faktiskt den enda motorcykel­tidning i världen som har utrustning att mäta ljus – faktum är att vårt ljuslabb till och med hjälper andra med sina ljusmätningar, däribland SJ och Volvo lastvagnar.

Mätvärden
När det handlar om prestanda finns det bara en sanning och det är den vi kan mäta oss fram till. Och vi mäter många saker.

Förutom att vi kör alla testmotorcyklar i bromsbänken, dels för toppeffektens skull men också för att se hur kurvorna ser ut, mäter vi alltid ett antal parametrar – bromssträcka, acceleration, toppfart och segdragning. Dessa värden säger oss det mesta om vad motorcykeln kan samt är ett bra bollplank för oss när vi ska summera och analysera våra egna körintryck. 

Dessutom belastas hojarna mycket hårt under dessa mätningar, som oftast sker på flygfält, vilket i sin tur snabbt avslöjar om en specifik modell har problem med exempelvis slirande koppling.

Vår mätrutrustning består av en GPS med 20 Hz upplösning samt accelerometrar som effektivt mäter hur många g hojen bromsar med men också ger data som hur snabbt från att man börjat bromsa man uppnår maximal bromseffekt. 

Givetvis kör vi också på bana i de fall motorcyklarna så kräver. Då är det Bikes testchef, flerfaldige superbikemästaren Christer Miinin, som lägger varvtider. 

Även här är mätutrustningen av yttersta vikt, den ger oss möjlighet att analysera hur motorcykeln presterar genom ett helt varv. Varför är hojen X långsammare genom kurvan A än hojen Y, och hur kommer det sig att hojen Z presterar bra under bromsmätningarna med har en bromspunkt 7,5 meter tidigare än hojen X? Dessa frågor, och många andra, är sådana som vi älskar att gräva ner oss i.


Poäng
En testvinnare utses med hjälp av poäng­tabellen där motorcyklarnas egenskaper ­summeras. Maximalt kan 20 poäng tilldelas per ämnesområde – exempelvis ”växellåda”. 

Varje poängtabell är unik och ska inte jämföras med andra testers tabeller. Med tabellens hjälp går det att skapa en översikt kring modellernas olika styrkor och svag­heter. Den modell som totalt får flest poäng är också den vi utser till vinnare. 

Poängtabellen tar inte hänsyn till ­varken pris eller ägandekostnader. För att underlätta arbetet med detta presenterar vi dock en ­tydligt ekonomisk översikt med både ­­service- och reservdels­kostnader i  varje  test. 

Eftersom poäng­tabellen är objektiv kan vi garantera att en testvinnare i Bike är den bästa motorcykeln!

Test eller Provkörning?

Oavsett vad somliga påstår är det bara en jämförelse mellan minst tre motorcyklar där det görs fullständiga prestandamätningar och analyser som förtjänar att kallas TEST. Den som säger något annat vet helt enkelt inte vad han eller hon talar om. På Bike skiljer vi stenhårt på begreppen och för att ni ska få så lätt som möjligt att hålla isär de olika inslagen i tidningen har vi också döpt dem till olika saker. 

En PROVKÖRNING är när en person kör en motorcykel utan några andra referenser än sina tidigare erfarenheter.

En DUELL är mellan två hojar, körs av två förare och liknar på många sätt ett test sånär som på att vi inte tar några mätvärden. Jämförelsen är viktig för att analysen av respektive motorcykel är mer korrekt än en provkörning, men trots detta är en duell betydligt mjukare. 

Kommentarer

#1
2015-01-28 16:44

Med all respekt - men jag tycker fortfarande att det är lite olyckligt att ni inte väger in priset i totalpoängen/omdömet. Visst, som hojköpare ligger det i självbevarelsedriften att själv kunna addera priset till det totala omdömet, men det blir lika fullt en frank smak av huggorm då, i vissa fall, en hoj ställs mot en annan som kanske kostar det dubbla?

Sedan tycker jag kanske att - om man ändå ger en liten hint om ägandekostnaden - möjligen också kunde nämna t ex tillgång till återförsäljare i landet, servicenät, lagerhållning/reservdelstillgång, o s v. Det kan förstås bli tvärtokigt då sådant har en tendens att förändras med tiden. Men ändå bättre än att som idag, om man nu inte själv råkar ha någon egen erfarenhet av märket, vi får förlita oss till djungeltelegrafen, hörsägen och rykten. Ibland stämmer det. I andra fall kan märket få oförtjänt dåligt/bra rykte.

#2
2015-01-30 21:53

Vi har inte med priset i bedömningen eftersom det är en så individuell faktor, Vi försöker dock att välja hojar som är så likvärdiga det går prismässigt, även om vi alltid låter användningsområdet gå före priset. Inte helt lätt, framför allt inte då somliga tillverkare har en benägenhet att kitta sina hojar till tänderna med olika utrustningspaket med mera. Jag vill dock poängtera att alla importörer vet exakt vilka hojar som deras ställs mot och vilken typ av test vi ska göra, det kommer alltså inte som en kalldusch att "oj, ställde ni vår billiga snikmodell mot den där dyra" eller så.

De andra punkterna du nämner är intressanta aspekter att väga in men samtidigt svåra att redovisa. Antal åf kan vi visserligen lista men när det gäller lagerhållning, servicetider osv blir det ju bara en redovisning av vad respektive importör säger, inte något som vi själva kunnat testa.

Står du i begrepp att köpa en motorcykel – ring oss om du är osäker på något. Vi har bra koll på alla vanliga märken och modeller och hjälper gärna till.

#3
2015-02-02 12:43

Well, kan förstå argument både för- och emot prisvägning. Inte helt lätt. Men ingen har ju heller sagt att det ska vara en jäkla räkmacka att testa och värdera hojar *himlar med ögonen*

Sa jag förresten hur förbaskat bra jag annars tycker Bikes tester är? Belönas med sex stingsliga Hornets av fem möjliga. Minst.

#4
2015-02-03 07:58

Tackar.

Och vi kommer att göra några så förändringar i bland annat poängtabellen inom kort som jag tror att du kommer att uppskatta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.