Bild
Nästa artikel

Projekt S1000RR - del ett

Projekt

Första steget för att göra världens snabbaste standardsuperbike, BMW S1000RR, ännu snabbare är taget. Öhlinare fick det bli.

Att samtliga nio superbikes i 1 000-kubiksklassen är gräsligt snabba råder det ingen tvekan om. Men är de så snabba som de rimligtvis kan bli? Finns det inget utrymme för förbättringar?
Självklart går de att göra ännu bättre, trots allt så är alla motorycklar resultatet av en kompromiss mellan prestanda och pris. Frågan är snarare vad du som konsument bör fokusera på och om det är ekonomiskt försvarbart.
Det vi oftast anmärker på, och där det finns störst utrymme för förbättringar bortsett från däcken, är fjädringen. Fjädringskomponenter är dyra, även för motorcykeltillverkare, och det är inte för inte som specialmodeller med bättre utrustning kostar betydligt mycket mer.
Det är med andra ord inte speciellt konstigt att vi börjar vår resa just här hos Öhlins i Upplands Väsby. För vad känns väl naturligare än att bestycka vår S1000RR med Öhlins när de förutom att vara det absolut bästa som finns att tillgå också bor alldeles runt hörnet? 

Det vi kommer att göra:
1. Bygga om framgaffeln med nya insatser.
2. Byta ut styrdämparen.
3. Byta ut den bakre stötdämparen.
4. Göra en grundinställning av motorcykeln.

Vi har valt att satsa på ett framgaffelkit som heter FGK 212. Det är det mest gatvänliga av de kit som Öhlins erbjuder i den mening att det inte är mer underhållskrävande än vad som sitter på hojen original. 
Först tar vi ett par mått som kan vara bra att ha, bland annat gaffelbenens uppstick i övre gaffelkronan. Alla dessa mått finns det rekommendationer för i kitet, men det är ändå bra att veta vad det ska vara original. Därefter demonteras gaffelbenen från hojen och tas isär. Original insatser och fjädrar hamnar på hyllan och de nya delarna åker i. 
Öhlins insatser har kompressionsdämpning i ena benet och retur i det andra, precis som på de »riktiga« rejsgafflarna. Fördelen med det upplägget är att man kan jobba med kompression och retur helt oberoende av varandra, något som inte går i en mer konventionell gaffel.
Framfjädrarna vi tar har en konstant på 10,5 n/mm. Original har av Öhlins uppmätts till 9,9 så dessa är något hårdare och valda efter min vikt.
Oljenivån i gaffelbenen kalibreras till 140 millimeter (mätt från rörets överkant). Ett lägre numeriskt värde innebär mindre luft och därmed en ökad progressivitet i fjädringen eftersom en liten luftkudde procentuellt sett komprimeras mer för varje infjädrad millimeter.
Innan gaffelbenen återmonteras installerar vi styrdämparen. Den har inget nolläge i slaget men innan den dras fast måste vi kolla att det inte bottnar åt något håll vid fulla styrutslag. 
Bak monterar vi en BM888, vilket betyder att det är en TTX36 speciellt avsedd för en S1000RR. Monteringen som sådan är enkel, men kräver en del demontering innan man kommer åt ordentligt.
TTX 36 har hydraulisk förspänning av fjädern. På touringhojar monterar man ofta bakdämparen med fjädern grundinställd så att man bara kan öka förspänningen, det vill säga med justeringen i botten. På en hoj som S1000RR väljer man med fördel att börja med justeringen i mitten så att man sedan kan jobba åt båda håll efter behov.

Med allt återmonterat återstår att grundinställa fjädringen. Det första som kontrolleras är »sag«, vilket är hur mycket fjädringen sätter sig av enbart motorcykelns vikt. Därefter klättrar den tilltänkte föraren ombord och »ride height«, enklast översatt till körläge, kontrolleras och justeras. 
Det är också nu som man får svart på vitt om de fjäderkonstanter man valt är de rätta. Såväl »sag« som »ride height« går att justera med fjäderförspänningen. Däremot är förhållandet dem emellan helt styrt av fjäderkonstanten. Se till att göra hemläxan eller gör som vi och fråga proffsen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.