Bild
Nästa artikel

Mean & Green - del tre

Projekt

Med hjul, bromsar och fjädring avklarade har det blivit dags för att montera exotisk japansk kolfiber. Det kräver en hel del titan- och aluminiumsvetsning.

Om du vill känna dig som ett barn på julafton, att få återuppleva den smått fantastiska känslan av spänd förväntan innan det är dags att sätta klorna i de efterlängtade paketen, kan jag rekommendera dig att att beställa eftermarknadsdelar från Japan. Det är inte mycket som kommer i närheten av nöjet att öppna sådana paket, framför allt inte om du tagit en lågprisfrakt (alltså väntat länge) för då har du nästan glömt hur mycket delarna kostade. 

Det vi till att börja med ska göra är att montera toppkåpa, kuts och bellypan (jag vägrar att kalla det för magkåpa, då är underkåpa bättre). Enligt tillverkaren tomo är vi först i världen utan­för Japan med dessa delar – totalt oväsentligt men ack så trevligt.

Toppkåpan, »bikini fairing« på engelska, och bakdelen är byggda för ZRX och passar perfekt. Eller kåpan gör det i alla fall, bakdelen kräver att en snutt av bakramen fimpas – snabbt avklarat med kapen. Sedan måste också hela plaststycket under sadeln bort, det vill säga den enorma plastbit som tillsammans med luftburken verkar vara det som hela motorcykeln byggts omkring. Efter ett par minuters finlir tryter tålamodet och plasten får smaka kaptrissa den också. Därefter går det smidigt.

Luftburken tar vi bort då den är stor, tung och i vägen när förgasarna ska serv­as – vi kommer att köra med lösa luftfilter i stället. Då får vi dessutom njuta av lite förgasar­snörvel på avslag.

Japandelarna är mycket lätta. Kutsen väger 1 420 gram, toppkåpan 390 och bellypanen 500. Det är helt klart rejsprylar, framför allt under­kåpan skulle få svårt att överleva ett norm­alt gatliv utan förstärkningar, men nu är det ju ingen touringhoj vi bygger.

Om en bellypan passar på en motorcykel av den här typen går att diskutera. Det som där­emot inte går att snacka bort är kravet på ett uppsamlingskärl under motorn för eventuella olje- eller kylvattenspill. Då grundtanken med projektet hela tiden varit att rejsa med hojen är det ett enkelt beslut. Själva monteringen går skapligt snabbt, Stellan svetsar flinkt på fyra fästplattor på ramen. Däremot måste vi låta dremeln gå lös på kolfibret så att underkåpan går fri från avgassystemet.

När vi ändå är hos SE Service passar vi på att justera avgassystemet. Krökar och kollektor samt mellanrör köptes begagnat från Japan. Tillverkaren är deet och materialet är givet­vis­­­­ titan.

Det är två faktorer som främst styr hur effektivt en ljuddämpare arbetar. Den ena faktorn är utblåsets diameter, och där vill vi inte kompromissa eftersom ett högt effekttag till stor del hänger ihop med förmågan att snabbt kunna evakuera avgaserna. Den andra faktorn är ljuddämparens volym och här kan vi gå upp rätt rejält innan det får annat än utseendemässiga konsekvenser. 

DEET-systemet är dock inte byggt för en dämpare av vår kaliber utan ljuddämparen hamnar i konflikt med stötdämparen och dessutom hamnar hela avgassystemet i spänn. Lösningen blir att kapa mellanröret och lägga in en passbit. När vi ändå håller på lyxar vi till det lite och justerar vinkeln på dämparen tills det ser snyggt ut – jag skulle ljuga om jag sa att utseendet inte är viktigt.

 

Eftersom toppkåpan är byggd för att passa i original hjälpram är det den vi använder. Där­emot passar ramen inte på de nya ISR-kronorna utan vi får svetsa nya fästen som använder sig av de fixturhål (som kronorna bultades fast i fräsen med under tillverkningen) som kronorna har. 

Vi passar också på att svetsa dit fästen för den nya instrumenteringen – en ruskigt smutt liten panel från Starlane som förutom all »vanlig« information också är en 5 hz GPS-laptimer och fullt programmerbar quick shifter. Förutom att den är lätt, 330 gram, är det smidigt att ha alla funktioner i en och samma burk.

Nu återstår bara lite småpill med saker som kylare, cellgummi att sitta på och att koppla in avioniken innan det är dags att ägna lite kärlek åt maskineriet. 

Den kommande motortrimningen kommer att delas upp i två delar. Inför denna säsong kommer restriktionerna på in- och avgassidan plockas bort – luft och buller alltså. Sedan ska delar av innanmätet uppgraderas till ZZR-standard innan vi skickar upp Mean&Green i bromsbänken för finjusterting. Därefter är det dags för bankörning! 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.