Bild
Nästa artikel

Minska din bromssträcka med 17 meter!

Reportage

I vår artikelserie om hur du uppgraderar din motorcykel har vi nu tagit oss an bromsarna. Så här gör du för att kapa hela 17 meter.

När vi uppgraderade bromsarna på Magnus Ducati Monster (vi fokuserade på äldre motorcyklar utan ABS) tog vi det steg för steg och behandlade allt från belägg och bromsvätska till själva pumpen. Att det skulle bli skillnad mellan de olika stegen visste vi. Att skillnaden skulle bli så stor som den blev, framför allt efter bytet av broms­pump, hade vi dock inte räknat med. 

Att från normal motorvägsfart, 120 km/h, minska stoppsträckan från 100,6 till 83,8 meter motsvarar längden på en dragbil med semitrailer. Då fartminskningen inte är linjär utan kvadratisk är hastigheten vid 16,8 meter före stoppunkten cirka 60 km/h. Och att köra in i en lastbil bakifrån i 60 km/h är inget man kan räkna med att ­garanterat överleva.

Är det värt att satsa cirka 4 000 kronor på belägg, pump och ny vätska? Svaret på den frågan är tveklöst ja. 


Läs hela artikeln i Bike #4.15, köp genom att klicka på bilden.

20152403151150.jpg?itok=BJZIWWLh

Kommentarer

#1
2015-03-31 14:00

Mer om att minska bromssträckan;
läste nyligen en motorbilaga med fokus på prisskillnad= kvalitetsskillnad på bildäck.
Kunde bl.a. se att våtgreppet kan skilja 18 meter i bromssträcka från 80 - 0 km/h mellan bästa och sämsta däck!
Så däcksvalet kan göra skillnad.

Med tanke på att motorcyklister ibland handlar på nätet för att pressa sina kostnader så kan valet falla på lågprisdäck vars enda fördel ibland är litet pris.

Har Bike gjort motsvarande tester för mc-däck där man listat bromssträckan som är en viktig parameter vid val av däck.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.