Körskola – del 1: Mental träning

I Bikes körskola lär Andreas Mårtensson, Svensk Mästare i roadracing, dig att utvecklas som förare. Varje lördag publiceras en ny del.

När jag började köra hade jag inte en tanke på att man kunde träna upp sitt psyke, eller att mental träning hade något med min ­körning att göra. Nyckeln till framgång var att köra fort, snabbare än alla andra och att ­passera mållinjen först.

Jag har haft en fördel i att jag alltid har kunnat stänga av allt runtomkring mig så fort jag sätter mig på hojen. Hjälmen på och sen är det race, vad som har hänt innan eller vad som händer efter finns inte i det ögonblicket. Det handlar om att ge allt när det gäller. Med tiden har jag dock lärt mig att det kan vara svårt att sätta sig på hojen efter en krasch och att helt oberörd ge sig ut och sätta ett snabbt varv. Detta är något som jag ständigt måste arbeta med. 

Jag har även insett att hur bra jag än är på att stänga av omvärlden eller hur bra jag än blir på att ”glömma” en krasch så är det först och främst min mentala inställning som avgör hur långt jag kommer att nå. Min körning och mina resultat är självklart en följd av år av träning men jag har också lärt mig vikten av att hitta en harmoni och balans i min körning för och att kunna fokusera på rätt saker. 

I början av min karriär fokuserade jag på alltför många obetydliga saker. Det är lätt att bli distraherad av andras åsikter om hur just du kan bli snabbare. Självklart ska du ta till dig vad mer erfarna förare har att säga, men du måste själv ta reda på vad det är du vill uppnå. När det är dags att sätta sig på hojen ska det bara vara du och din egen målbild, allt annat måste bort. 

Alla har mål, långsiktiga och kortsiktiga. På lång sikt kanske ditt mål är att sätta varv­rekord för banan men detta är inte alltid ett realistiskt mål att sätta upp för stunden. Du bör fokusera på att förbättra det du vet att du kan göra bättre och det som är rimligt att uppnå. Allt utöver det är bonus. 

Jag kör många pass på en säsong och beroende på om det är träning, uppvärmning eller race har jag olika tankar om vad jag vill uppnå. Innan jag kör ut på banan vet jag hur fort jag ska köra och hur jag ska ta vissa kurvkombinationer. Jag vet hur jag ska förflytta min kropp för att få maximal effekt ut ur kurvan och jag vet hur jag på bästa sätt kan utnyttja min hoj. Med rätt mental inställning finns det inget som hindrar mig från att ­prestera mitt allra bästa. Prova att i huvudet köra varvet med ett tidtagarur. Se dig själv i vissa situationer och hur du ska göra, köra sedan ut på banan och gör det!

Även om jag kan påverka min mentala inställning så kan jag inte påverka vad andra gör eller hur ett race utvecklas. Det handlar därför om att vara ödmjuk och att inse sina egna begränsningar. 

För att du som förare ska kunna fokusera på det som är viktigt, dig själv, banan och vad du ska uppnå, måste du även vara trygg i att hojen fungerar som den ska. Av den anledningen använder vi oss i vårt team av en checklista. Checklistan gör att jag inte behöver fundera på om någon har kollat däcktrycket eller sett till att tanka rätt mängd bränsle. Alla har sin uppgift och någon ­annan har i uppgift att kontrollera att detta verkligen är gjort. Som förare kan jag då känna mig lugn och fokusera på det jag ska göra. Ge dig inte ut på banan om du inte ­känner att du har full koll på hojen. 

Lyckas du ta kontroll över din mentala inställning, sätta upp realistiska mål och känna dig trygg i din körning så kommer resultaten.

Publicerad i Bike nummer 6 2013.
Text: Andreas Mårtensson
Foto: Oscar Algott

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: