Körskola – del 7: Trottelöppning

I Bikes körskola lär Andreas Mårtensson, Svensk Mästare i roadracing, dig att utvecklas som förare.

Vi har tidigare i skolan gått igenom inbromsning, hur du ska köra in i kurvor och vilka spår du ska välja. Denna gång ska vi ­koncentrera oss på hur du kör mitt i och ut ur ­kurvor och hur du ska öppna gasen för ­optimal acceleration.

Du har gjort en felfri inbromsning, bromsat i en sekvens, och precis när farten är perfekt har du fått till ingången av kurvan. Nästa steg är att köra så fort det går igenom böjen. Du släpper bromsen försiktigt och nu ska du försöka få till en bra utgång.

Det första du ska komma ihåg är att tiden från att du har släppt bromsen till att du börjar gasa är förlorad tid. Denna tid måste du minimera för att få bra varvtider. När du släppt bromsen helt ska du försöka luta hojen så mycket det går. Tänk på att få med dig överkroppen så att hjälmen inte befinner sig bakom kåpglaset – huvudet ska vara vid sidan om. 

Om du slappnar av i axlarna kommer du känna att hojen svänger lättare. Tänk på att hålla blicken långt fram, man har en tendens att hamna där man tittar. Använd knäpucken för att veta hur mycket nerlägg du har. När du fått erfarenhet av nedläggningsvinkeln vet du hur mycket du ska luta. Som jag tidigare har nämnt strävar jag efter att ha så lite tryck på knäpucken som möjligt, och ser den mer som ett känselspröt än som ett stödhjul. 

När det är dags att accelerera så ta i gasen försiktigt. Risken att råka ut för en highsider är som störst precis i början av accelerationen så ta det varsamt! Att hitta gränsen här är ett kritiskt moment som måste fungera för att få en bra varvtid.

Känn att bakfjädringen komprimeras och lägg därefter på mer gas, givetvis inte mer än att du kan hålla ditt spår. Något som sänker toppfarten och därmed försämrar varvtiden är om man ”juckar med gasen”. Det blir också svårt att hålla spåret. När du väl tar i gasen så ska det vara i en sekvens, du ska inte behöva släppa gasen innan du nått önskad fart. Samtidigt som du tar i gasen håller du ett stadigt tryck med foten på den yttre fotpinnen. Ju mer du trycker desto bättre grepp får du i bakdäcket. Börjar det sladda kan det hjälpa att trycka mer med ytterfoten. Tänk på att ha hålfoten på fotpinnen, då får du ett högre tryck. Foten på insidan ska ha tårna på fotpinnen så du inte skrapar i, vilket kan hindra din nedläggningsvinkel.

Nu har du börjat accelerera och lämnat apex bakom dig. Se till att du fortfarande håller spåret och sikta mot kurbsen. Det finns inget bättre än att sätta en utgång perfekt och få med sig en massa fart ut ur svängen och sedan använda hela ­banbredden och även hela kurbsen – då mår jag bra! I ­Sverige är dock kurbsen inte speciellt ­vänliga mot oss hojåkare. De flesta banor har högre ”bilkurbs” vilket gör att jag vanligtvis undviker dessa, då får vita linjen räcka. 

Kryp nu ihop igen bakom kåpglaset och lämna kurvan bakom dig. Dags för nästa!

 

Alla kraschar, och ibland kan det vara bra att testa gränser. Men krascha inte för mycket. Lär dig istället var gränsen går, ta ett steg ­tillbaka, gör hojen bättre eller helt enkelt ­träna på att ta en viss kurva eller utgång bättre. Flytta sedan fram gränserna ­successivt. Du kan ha tur och inte slå dig de första gångerna, men tids nog blir det ­oundvikligt och det sätter sig både i huvudet och på kroppen. Så, ta ett steg i taget. Mer tid på banan är det som gör dig snabbare, inte att du testade gränsen för många gånger. 

Publicerad i Bike nummer 3 2014
Text: Andreas Mårtensson

Foto: Peter Igelhammar

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: