Bild
Nästa artikel

Körskola - del 6: Fjädringsfilosofi

Körskola

Fjädringsinställningar är till stor del en smaksak. ­Mårtensson delar med sig av sina favoriter.

I Bikes körskola lär Andreas Mårtensson, Svensk Mästare i roadracing, dig att utvecklas som förare.

Om du vill åka fort gäller det att ha hojen rätt inställd. Man kan köra väldigt fort utan att röra en skruv, men om man vill vara med och slåss om pallplatser och åka de där ­sekunderna snabbare krävs en välinställd hoj. Genom att justera in hojen rätt minskar även däckslitaget.

Många gör misstagen att skruva för mycket. Om du exempelvis har en öhlins­kittad hoj följer det med en grundinställning. Börja med den! Har du inte Öhlins eller motsvarande kan du behöva göra din hoj lite hårdare för bankörning.

När du sen har fått upp farten och känner dig säker i din körning kan du börja ställa in hojen just för dig. Olika förare kör på olika sätt och kräver olika inställningar. Jag är ganska känslig med mina justeringar. En liten ändring kan i mitt fall göra stor skillnad. Det kan vara både positivt och negativt då jag behöver en perfekt inställd hoj för att kunna köra riktigt fort. Vissa förare kan köra fort oavsett inställning på hojen. Det kan vara en bra egenskap det också, men jag tror man kommer längre med en bra inställd hoj och man kraschar inte lika ofta.

Ridehight är det första du ska försöka få till, det vill säga höjden på hojen och för­hållandet mellan fram och bak. Enkelt kan man säga att en hög hoj är lättsvängd i chikaner men mer instabil i snabba svängar. Sänker du framändan får du en hoj som svänger lättare men samtidigt gör du avkall på fästet bak. Nästa steg är att försöka hitta lämplig hårdhet på fjädrarna. En grund kan vara att mäta hänget på hojen med och utan förare. Efter att ha gjort det vet du bättre vilken hårdhet fjädrarna ska ha, men sedan är det än en gång upp till var och en att välja den fjäder som känns bäst. Sista steget är finjustering genom kompressions­dämpning och returdämpning. Kompre­ssionen ­bestämmer hur mycket dämpning det ska vara när ­fjädringen komprimeras och retur gör ­således tvärt om. 


 

På alla svenska banor försöker jag köra med så hög hoj som möjligt, med undantag för Anderstorp. En hög hoj bli mer lättsvängd men mer instabil i högfartsböjar. Min ­grundinställning har jag gjort på Gelleråsen och det är den jag utgår ifrån varje gång jag kommer till en ny bana. Det är viktigt att man har en grund att gå tillbaka till när man någon gång är ute och cyklar och inte hittar rätt. 

Den Honda CBR 1000RR jag kör är ­väldigt lättstyrd från början och därför har jag vid ett flertal tillfällen valt att köra med hög framände och låg bak. Då får jag en hoj som fungerar bättre att bromsa sent med, har mer fäste bak, men teoretiskt sett styr sämre. Detta tycker jag dock att man kan kompensera på ett bra sätt genom att köra lite annorlunda. Det gäller då att ­bromsa sent, ge gas tidigt och att inte tänka så mycket på att kurvhastigheten blir lid­ande. Detta är så jag gillar att köra och med dessa inställningar dras det till sin spets. Många vill gärna göra tvärtom, det vill säga sänka hojen fram, just för att den inte svänger. Sänker du hojen fram kanske det känns bättre i svängarna men varv­tiderna lär knappast bli bättre.

Du kan också prova att ha hårda fjädrar fram. Då kan man bromsa senare och även fast det talar emot så tycker jag att hojen svänger bättre.

Att byta fjäder bak är också något jag provat många gånger. Mjuk fjäder tycker jag överlag är väldigt svårt att köra med. Dels får man en svajig bakände och dels styr den sämre. Jag väljer därför ofta en hårdare fjäder. Teoretiskt sett ger en mjuk­are fjäder mer fäste, men på vissa banor i Sverige, till exempel Knutstorp, tycker inte jag att det behövs. Då har jag hellre en ­stabilare bakände och med det får jag även en mer lättstyrd hoj.

 

För att du ska känna skillnad mellan ändringarna – gör stora förändringar. Vill du ändra rideheight, ändra 3–4 mm, vill du ­ändra fjädrar, ändra 0,5 hårdheters skillnad (framgaffel) och vill du ändra dämpning, ändra 3–4 klick. Om du känner att ­hojen inte alls är bra, börja inte med att ändra några klick på dämpningen. Du ­kommer säkert inte ens känna skillnad och gör du det lär det inte bli någon märkbar förbättring. Tänk på att bara göra en ­förändring åt gången så du lär dig vad skillnaden blev, glöm sen inte att ­anteckna vad du gjort så att du ­kommer ihåg till nästa gång! 

 

Fjädring är en hel vetenskap. Olika förare kan känna olika saker och olika förändringar kan ge olika resultat. Man får helt enkelt testa sig fram vad som passar en själv och sin hoj.

Man kan i princip aldrig få en hoj som är perfekt runt ett helt varv. Ibland stämmer det helt enkelt inte i vissa svängar. Ejes på ­Gelleråsen och Hårnålen på Knutstorp är exempel på svängar som jag helt enkelt struntar i. Det är långsamma svängar som man kan tjäna lite tid i och för min del ­handlar det bara om att genomlida dem.

Förhoppningsvis har detta gett dig några tips om egna inställningar men tänk på att du måste känna dig fram och hitta ­inställningar som passar just dig. 

Publicerad i Bike nummer 2 2014.
Text: Andreas Mårtensson
Foto: Oscar Algott

Lär dig mer

För fler och mer handfasta tips på hur du ställer in fjädringen, surfa in på: ­

www.bike.se/fjädring

Andreas Mårtensson

29-åriga Andreas Mårtensson kan numera titulera sig som svensk mästare i Superbike. På resten av meritlistan finns bland annat ett EM-brons i 250cc 2005, SM-guld i 250cc 2006, ­SM-guld i Pro SBK 2013, silver 2011 och 2012. 

Innehar dessutom varvrekordet på Gelleråsen (1.04,59), Anderstorp (1.32,88) och Knutstorp (58,50).

Kommentarer

#1
2014-02-23 14:17

Tack! Det blir ut i garaget nästa helg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.