Bild
Nästa artikel

Körskola - del 5: Inbromsning på bana

Körskola

Att bromsa sent skiljer agnarna från vetet. Det är också här som du har bäst chans att köra om.

I Bikes körskola lär Andreas Mårtensson, Svensk Mästare i roadracing, dig att utvecklas som förare. Varje lördag publiceras en ny del.

Ett av de svåraste momenten när man ska köra ­riktigt fort är inbromsningen. I mitt tycke är det där man kan se om en förare har det där ”lilla extra” eller inte. Valentino Rossi har alltid varit fenomenal in i svängen, och speciellt vid omkörningar – just det där med att bromsa sig förbi och nästan alltid kunna hålla spåret. Och vem minns inte den fenomenala omkörningen av Lorenzo på Catalunya 2009?

Det är vid inbromsningen man oftast kör om. Målet är att bromsa sent in i kurvan och att få kortast möjliga bromssträcka. Då blir sträckan fram till bromspunkten, då man kör som fortast, längst. För att klara detta måste du känna banan väl och ställa in hojen rätt. Du kan förbättra din inbromsning genom att justera fjädringen. Genom att höja fram­änden på motorcykeln gör du det lättare att bromsa senare, och därmed blir det lättare att ta sig förbi.

 

Under inbromsning är det viktigt att inte gå på med fullt bromstryck direkt. Gör du det vill motorcykeln gärna gå upp på framhjulet och då måste du släppa bromsen för att inte slå över vilket förlänger bromssträckan. Ta mjukt i bromshandtaget precis i början för att sedan öka till fullt bromstryck.


För att korta ner bromssträckan gäller det också att växla ner rätt. Det gör du genom att gå ner en växel i taget och släppa ut kopplingen mellan varje nedväxling. Jag använder mellangas för att få en mjukare nedväxling, en ”ovana” som sitter i sen tiden då jag körde tvåtakt. Idag har de flesta moderna sporthojar slirkoppling vilket gör nedväxlingarna mjukare och man slipper ge mellangas. 

 

Du kan även använda dig av bakbromsen. Jag har själv aldrig gjort det och skulle inte rekommendera det om du inte behärskar det väl. Det är onödigt att lägga till ytterligare ett moment som gör att du tappar fokus från körningen. 

Skälet till att vissa använder bakbroms är egentligen inte för att minska bromssträckan, vid en perfekt inbromsning är bakhjulet ändå precis över asfalten. Bakbroms in i sväng används för att ställa upp hojen och få en rakare ingång i svängen. Lite bakbroms precis innan man ger på gas igen gör att fjädringen trycks ihop och du får bättre fäste ut ur svängen (extrem ­överkurs! red.anm).

Publicerad i Bike nummer 10 2013
Text: Andreas Mårtensson
Foto: Yamaha

En bromssekvens

När du tar tag i bromshandtaget ska inbromsningen ske i en enda bromssekvens. När du väl börjat släppa bromsen ska du inte behöva öka trycket igen, då tappar du tid. 

Vid vilken tidpunkt man släpper bromsen är minst lika viktigt som när man ska börja att bromsa. Bromsa inte för länge, se till att få med dig farten in i svängen.

Kom ihåg att inbromsning och ingången i kurvan är ett av de svåraste momenten i körningen. Det krävs mycket träning för att lära sig bromsa sent och det kan krävas många kåpset innan man får till det.

Bakbroms – ett bra komplement på gata!

Bortser vi ifrån sportmotorcyklar som ­generellt bromsar bäst med enbart frambroms får de flesta landsvägcyklar kortare bromssträcka om du också använder dig av bakbromsen. Framför allt tyngre motor­cyklar, i regel touring- och custom­modeller med lång hjulbas, ­gynnas av detta. Här ­låser sig framhjulet innan bakhjulet ­hinner lätta från ­marken. ABS är självklart att  ­föredra! /Bike-redaktionen

Andreas Mårtensson

29-åriga Andreas Mårtensson kan numera titulera sig som svensk mästare i Superbike. På resten av meritlistan finns bland annat ett EM-brons i 250cc 2005, SM-guld i 250cc 2006, ­SM-guld i Pro SBK 2013, silver 2011 och 2012. 

Innehar dessutom varvrekordet på Gelleråsen (1.04,59), Anderstorp (1.32,88) och Knutstorp (58,50).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.