Bild
Nästa artikel

Körskola - del 3: Sitt rätt och tjäna tid

Körskola

Hur du sitter och rör dig på hojen är grunden för att du ska kunna köra snabbt och säkert.

I Bikes körskola lär Andreas Mårtensson, Svensk Mästare i roadracing, dig att utvecklas som förare. Varje lördag publiceras en ny del.

1. Position på rakan

En optimal placering av huvudet får du genom att placera hjälmen bakom kåpglaset, bara någon centimeter från tanken. Placera tårna (inte hela foten!) så långt in på fotpinnarna som möjligt. Sätt sedan armbågarna framför dina knän med anläggning mot tanken. Detta gör att du får en aerodynamisk position som gynnar toppfarten. Är det en lång raka kan du testa att flytta bak rumpan så långt det går, kanske till och med uppe på kutsen, vilket brukar ge några extra kilometer i timmen i toppfart. 

2. Inbromsning

Redan innan inbromsningen kan du förbereda den position du ska ha i svängen. Flytta ut baken åt det håll du ska svänga. Ett bra riktmärke är att sätta halva skinkan utanför sadeln. När du börjar bromsa lyfter du på överkroppen och sträcker ut armarna med endast en liten vinkel i armbågsleden. Detta gör att du tar vind och får bak ­tyngdpunkten på hojen vilket medför att du kan bromsa mer effektivt.  

3. Ingång i kurvan

Här gäller det att få en låg tyngdpunkt som samtidigt placeras innanför hojen i svängen. Detta gör du genom att flytta överkroppen och placera vikten längre fram. ­Skinkan ska fortfarande vara utanför sadeln och för att få en stabil hoj ska du inte flytta baken under svängen. Huvudet placeras utanför kåpglaset strax ovanför ­handen. Får du till denna position rätt kommer du att märka att du kan ta svängen i högre hastighet än tidigare samtidigt som hojen går stabilt. 

4. I kurvan 

Att placera blicken långt fram ger dig möjlighet att planera din körning på ett effektivt sätt. Blicka på det spårval du vill ta och inte på ojämnheter i banan som du vill undvika. Tänk på att du som regel åker ditåt du tittar. Håll ett stadigt tryck på yttre fotpinnen med pinnen i hålfoten. Inre foten har du kvar i samma läge, dvs. tårna på fotpinnen för att undvika att skrapa dem i backen och få en bättre nedläggningsvinkel. Knäpucken använder jag till att känna av nerläggningsvinkeln och att rädda eventuella framhjulssläpp. Jag strävar efter att ha så lite tryck som möjligt på pucken och ser den mer som ett känselspröt än som ett stödhjul. Med erfarenhet kommer tryggheten att kunna slappna av i kroppen. En avslappnad kropp blir mer följsam vilket spar på energin samtidigt som du får mycket bättre feedback från hojen. 

5. Utgång 

Nu börjar du flytta tillbaka överkroppen och huvudet in mot centrum på hojen. ­Förflyttningen sker även lite snett bakåt för att få mer vikt på bakhjulet. Efter det flyttar du tillbaka den skinkhalva du haft utanför sadeln. Hela tiden är det viktigt att du har ett stadigt tryck på yttre fotpinnen. Det ger dig bättre fäste för bakdäcket och en möjlighet att kunna trycka fast ­hojen om det börjar sladda för mycket. 

6. Tänk på!

Du måste jobba hårt för att få bra varvtider, ­roadracing är en fysiskt ansträngande sport. Du måste ha engagemang ­annars kommer inte tiderna. För min del är ett 30-minuterspass på hojen minst lika ­jobbigt som två timmar innebandy. 

Publicerad i Bike nummer 8 2013.
Text: Andreas Mårtensson
Foto: Peter Igelhammar

Andreas Mårtensson

29-åriga Andreas Mårtensson kan numera titulera sig som svensk mästare i Superbike. På resten av meritlistan finns bland annat ett EM-brons i 250cc 2005, SM-guld i 250cc 2006, ­SM-guld i Pro SBK 2013, silver 2011 och 2012. 

Innehar dessutom varvrekordet på Gelleråsen (1.04,59), Anderstorp (1.32,88) och Knutstorp (58,50).

Kommentarer

#1
2014-02-02 22:09

Var hittar man bra tips på fysövningar för banåkning?

#2
2014-02-03 15:10

Vi ska se om inte det kan vara något för Mårtensson att ta upp i en kommande del, tills dess kan du hålla tillgodo med den här läsningen: http://www.bike.se/nyheter/sondagsnostalgi/nostalgisondag-vi-fystestade-eliten

#3
2014-02-10 14:44

Bra guide med mycket tänkvärt. Intressant är att vissa tekniker inte finns med här vilket gör att det finns marginal att bli ännu snabbare och säkrare in och ut ur kurvan. För dryga 20 årsedan när jag var aktiv kunde jag brar drömma om att veta det man/jag vet idag, men så blev jag ingen större stjärna heller. Toppförarna för 20 årsedan körde efter vissa teorier eller framgångs recept som idag skulle sågas rejält. Men utvecklingen har gått framåt och det finns marginal för att vi om 20år återigen kommer att rynka pannan åt dagens teorier.

Zimba: Allmän fys träning är fundamentalt. Om ni minns Micke Lundvall som var en suberbikeåkare som ca 1989? harvade runt ganska långt ner i resultatlistorna. Men så ändrades hans arbetstider/villkor som kommunal sophämtare vilket resulterade i att han styrketränade till nästa säsong. Vipps så var han en superbikemästare. Jag förespråkar specifik styrketräning relaterat för den sittställning man har plus träning för de oförutsagda händelser tex för att kunna trycka upp hojen med knät eller hålla sig kvar vid en highsider. Mental träning under hög fysisk belastning är också något som många sporter missat.
En betraktelse ifrån sofflocket.

#4
2014-02-22 12:24

Generellt är det inte så konstigt med fysträningen: Nån slags konditionsträning och sedan komplettera med styrka för främst ben, rygg och mage.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.