Bild
Nästa artikel

Körskola - del 2: Checklista för hojen

Körskola

Att ha koll på hojen är alltid viktigt men det är särskilt viktigt när du ska ge dig ut på bana där motorcykeln utsätts för extra påfrestningar.

I Bikes körskola lär Andreas Mårtensson, Svensk Mästare i roadracing, dig att utvecklas som förare. Varje lördag publiceras en ny del.

Punkterna som listas kring motorcykeln är en kort summering av några av de viktigaste detaljerna för dig som skruvar med din egen banhoj (eller kanske någon annans). 

En välinställd, servad och omhänder­tagen cykel kan vara skillnaden mellan ett bra ­körpass och i värsta fall en krasch där både du och motorcykeln kan gå sönder. 

Tänk på att göra klart en sak i taget när du underhåller din hoj, på så sätt minimerar du risken att något glöms bort. Det finns ­garanterat mer än en därute som glömt att dra åt muttern till hjulaxeln, eller som kört ut ur depån med lösa bromsok. Försök att undvika stressmekande och tänk på att en välskött motor­cykel gör att du kan utvecklas snabbare!

Vätskor: Rätt mängd olja är givetvis viktigt. Kontrollera även att det finns vatten i kylaren. Tänk på att använda vatten (helst destillerat) utan tillsatser. Glykol som läcker ut på banan blir glashalt och är som gjort för avåkningar och är även förbjudet. Låsning: Sätt gänglåsning på viktiga bultar som styre och fotpinnar. Vibrationerna i hojen kan i värsta fall resultera i att styre och fotpinnar lossnar från sina fästen. Glöm inte att sätta låstråd på oljepluggen, oljepåfyllning och sticka, oljefilter, bromsoksbultar och bromsbeläggspinnar. Om du är osäker på hur hårt du ska dra skruvarna, använd momentnyckel och läs i verkstads­manualen hur hårt de ska dras. Lager: Se till att ha fräscha styrlager och hjullager. Känn på styrlager någon gång ibland och kontrollera alltid hjullager när du byter däck. Fjädring: Se till att dina gaffelben och stötdämpare är i bra skick och inte läcker. Rörelserna i gaffelben och stötdämparen leder in smuts som ­täpper till ventilerna vilket får fjädringen att försämra sin funktion. Serva fjädringen åtminstone en gång om året. Bromsar: Här är det framförallt två saker du ska ha koll på, bromsbelägg och bromsvätska. Byt bromsbelägg innan de är helt slut, då bildas mindre värme och bromsarna tar bättre. Vi byter senast när det är 1/3 kvar av belägget. Broms­vätskan bör du byta två gånger om året. Se också till att skruvarna är åtdragna och låsta med låstråd. Ljuddämpning: På svenska banor finns det regler för ljudnivån. Se till att din hoj inte låter för mycket. Detta gör du genom att använda originalsystem eller, om du har eftermarknadssystem, använda s.k. dB-killer. På min CBR 1000 RR har vi en effektförlust på cirka två hästkrafter med dB-killer ­vilket är nästintill ingenting. Drevning: Viktigt att tänka på när du väljer ­drevning är att du måste ha rätt drivmoment ut ur svängarna. På vissa banor i Sverige använder jag inte 6:ans växel utan kör bara 5-växlat. Hitta en drevning som stämmer ut ur kurvorna och fokus­era mindre på att hojen ska varva ur på rakan. Kedja: Se till att kedjan är i bra skick. En sliten kedja inte bara rullar trögare och stjäl effekt, den kan även gå av och skada både dig och hojen. Använd riktiga nitlås! Kedjelås med bygel är till för trampcyklar. Smörj ofta! Däck: Däcken är a och o om du vill sätta bra varvtider. Lägg hellre pengar på friska däck än onödigt bling-bling till hojen. Vill man köra många varv på samma däck med samma grepp så ska man välja en hård gummiblandning. Kontrollera alltid att du har rätt lufttryck innan du ger dig ut på banan. Vilket lufttryck som är rätt beror lite på märke och däckstyp du har valt, kolla vad tillverkaren av däcken rekommenderar. Ska däckvärmare användas? Vi värmer däcken till 85 grader i en timme. Tänk på att inte värma för länge och definitivt inte för kort tid. Kalla slicks är som att köra på is! Förvara däcken på ett bra ställe, om det är varmt ute ska däcken förvaras svalt. Var rädd om däcken och släng dom inte på marken eftersom sprickor då kan uppkomma. Ren och fräsch: Sist men inte minst så bör du se till att din hoj är ren och fräsch. Ta bort kåporna och tvätta hojen efter varje kördag, det är då du upptäcker ­eventuella fel och läckage. Publicerad i Bike nummer 7 2013.
Text: Andreas Mårtensson
Foto: Oscar Algott
Andreas Mårtensson

29-åriga Andreas Mårtensson kan numera titulera sig som svensk mästare i Superbike. På resten av meritlistan finns bland annat ett EM-brons i 250cc 2005, SM-guld i 250cc 2006, ­SM-guld i Pro SBK 2013, silver 2011 och 2012. 

Innehar dessutom varvrekordet på Gelleråsen (1.04,59), Anderstorp (1.32,88) och Knutstorp (58,50).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.