Bild
Nästa artikel

Service: Luftfilter

Service

En motor behöver två saker i rätt mängd och ­förhållande till varandra för att kunna göra sitt jobb. Det ena är bensin, det andra är luft. Andnöd?

Artikeln publicerades först 2014-01-06 

Följ vår serie med enkla mektips som du kan göra själv, varje lördag (med undantag för den här måndagen) publicerar vi en ny artikel. Våga greppa verktygen!

Av alla modifieringar vi utsätter våra motorcyklar för torde det klassiska »luft och buller« vara den allra vanligaste. Vad det handlar om är enkelt; ju mer luft och bensin en motor kan suga i sig, desto mer effekt kommer den att kunna lever­era. Och omvänt gäller att om motorn inte får vad den behöver i form av bränsle och luft så får inte du ut full effekt – i värsta fall kan motorn också ta skada.

En människa tar i genomsnitt 18 andetag per minut och volymen per andetag vid vila är cirka 0,5 liter. En bensinmotor förbrukar ­bränsle/luft i ett volymförhållande på ungefär 1:9 000. Det innebär i sin tur, i mycket generella termer, att din motorcykel andas in lika mycket luft per liter förbrukad bensin som du gör på 17 timmar. Eller för att ta ett exempel ur verkligheten – min Ducati 848 suger i sig i runda tal 4400 kubikmeter luft mellan de stipulerade luftfilterkontrollerna på 750 mil. Kör du i en dammig miljö gör du alltså klokt i att kolla ditt filter oftare än vad din servicebok antyder.

Ett luftfilter har en tuff uppgift och dess prestanda och funktion är en balans mellan hur restriktivt det är och hur pass bra det är på att rena luften från damm. Ett extremt välfiltrerande filter skonar visserligen motorn från damm men sänker effekt och även verkningsgrad eftersom motorn får arbeta mer för att suga in luft genom filtret. Ett filter med lågt motstånd säkerställer högre effekt men ger samtidigt ett högre slitage på motorn.


Den absolut vanligaste formen av originalluftfilter är ett så kallat pappersfilter. Det erbjuder lågt motstånd i kombination med hög reningsgrad till ett låg initial kostnad till fördel för motorcykeltillverkaren. Nackdelen, för dig som konsument, är att de inte går att tvätta och återanvända.  

På eftermarknadssidan är det filtermaterial av skum eller bomull som är de vanligaste. Oavsett material är båda dessa filtertyper, om de är av god kvalitet, överlägsna pappersfilter både när det gäller reningsgrad och restriktion. Nackdelen är ett högre ingångspris, dubbelt upp  jämfört med ett original luftfilter får du räkna med. Men det är något som betalar sig i längden då dessa filter, förutsatt att de rengörs och oljas på rätt sätt, har snudd på oändlig livslängd.

 

Att inspektera och/eller byta luftfilter är inte svårt även om det på vissa modeller kan sitta lite krångligt till. På äldre hojar eller retromodeller sitter filtret oftast bakom motorn, relativt lättåtkomligt under sadeln. På nyare maskiner sitter luftboxen som regel ovanpå motorn med följden att man måste lyfta på tanken för att komma åt.

När man väl kommit in så långt i maskinen att man kan se filtret, tänk på att det samlas damm och annan smuts i luftboxen. Risken är att lorten ramlar ner i motorn om man inte är försiktig och att dammsuga ur burken innan filtret avlägsnas är aldrig fel. Av samma anledning kan det vara en god idé att stoppa en trasa i insuget när du väl tagit bort filtret (samt hålla koll på luftburkens skruvar...).

Har du ett tvättbart filter är rekommendationen att du gör rent det när du ändå håller på. Har du ett pappersfilter, och det inte behöver bytas, kan du skaka lite lätt för det för att få loss lös smuts alternativt blåsa försiktigt med tryckluft. Undvik att slå eller knacka på filtret, risken är att pappen släpper från ramen och filtret går sönder. 

Kommentarer

#1
2014-01-07 12:01

Lagom är bäst. Om du har ett »luft och buller« som är hämmat av miljöskäl kan det vara idé att uppgradera. Men gå inte för långt så att bottenvridet försämras. En motor ska ha ett avstämt system för att gå bäst.
Ett bra exempel är Harley som tidigare hade olika in och utblås i Europa och USA (utom Kalifornien som hade lika Europa). Då var det läge att köpa USA original luftburk och ljuddämpare. Då blev avstämningen perfekt. Hur det är idag vet jag inte.
Om kamtiderna ökas är det förstås annorlunda. Då behöver andningen ökas motsvarande. Ju mer motorn andas ju mer trycker vridmomentet upp den i varv (effekten ökar) Nackdelen är att vridmomentet minskar ungefär lika mycket på låga varv som den ökar på höga. Enda botemedlet är att öka volymen motsvarande. Då ökar effekten utan att bottenvridet minskar. Att öka kompressionen ger samma verkan men är begränsad till den bensin som finns i macken.
Anledningen till att högvarvskammar sänker vridmomentet på låga varv är att den håller insugsventilen öppen så länge att blandningen läcker ut och kompressionen försämras vid lågt varv. Vid högt varv hinner det inte läcka ut så mycket utan där uppnås full kompression.

#2
2014-01-07 15:02

Vad gäller Screamin Eagle luftfilter till Harley så har dessa så stort genomsläpp att dammet går rakt igenom. Dessutom ger detta filter ett högt insugsljud som blir störande för föraren. Originalfiltret är dyrt och aningen nästäppt så jag har satt i ett tvättbart K&M i originalburken.
P.S. Jag har fått klagomål från en närboende dam. Hon störde sig inte på ljuddämparna utan stereon. Hon kanske inte gillar Hard Core Country.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.