Bild
Nästa artikel
Även om han förr eller senare kommer få bort låset är det bra att sakta ner tjuven.

Så stjäls din motorcykel

Konsument

Impulsstölderna har minskat – idag är det i större utsträckning professionella ligor som stjäl fordon. Vi har undersökt motorcykelstölderna i Sverige.

Ett antal personer hoppar ut ur en skåpbil mitt i natten. En motorcykel med ett skivbromslås  på ena framskivan står parkerad på gatan. Männen lyfter enkelt motorcykeln, bär in den i skåpbilen och kör iväg. Den syns aldrig till igen. Det är en typisk stöld av en motorcykel. 

Vi har pratat med några svenska försäkrings­bolag för att ta reda på hur motorcyklar stjäls och hur du bäst skyddar din ­käraste ägodel. Vi har också pratat med ­polisen och dessutom tagit ytterligare ett steg genom att intervjua en motorcykeltjuv för bättre ­förståelse för hur de tänker.

En av de tydligaste historiska skillnaderna är den organiserade brottsligheten. Idag är det betydligt färre stölder som sker av en slump, exempelvis att någon glömt nyckeln i. Till­fället gör fortfarande tjuven, men inte lika ofta. Andelen ligastölder har ökat.

– De är väldigt professionella och väljer gärna sporthojar, ju dyrare desto bättre, ­berättar Dan Falconer på IF. 

För IF ligger motorcyklarna BMW S 1000 RR, R 1200 GS och Honda CBR 1000 RR i stöldtoppen. Det är ­populära motorcyklar som är värda mycket pengar.  Även när vi pratar med polisen har de ­intrycket att sporthojar är populära objekt för tjuvar. 

– En klar majoritet går utomlands, ­berättar Thomas Eriksson som jobbar med organiserad brottslighet hos polisen. De stulna motorcyklar som stannar i Sverige tros  bli reservdelar till oregistrerade racecyklar. 

I England blev det för ett par år sedan populärt bland tjuvar att använda stulna motorcyklar som flyktfordon vid rån. Oftast hittade polisen motorcykeln uppbrunnen vid ett senare tillfälle. Eriksson tror att detta är något som kan växa även i Sverige.

– Det var en stor trend för några år sedan, mest i London och i samband med rån – smash and grabs – mot juvelaffärer, berättar konstapel Gavin Smith hos Londonpolisens avdelning för organiserad fordonsbrottslighet. Tjuvarna riktade sig mot motorcyklar utan startspärr för att de gick att köra direkt. 

Trenden försvann dock då allmänheten reagerade och började ­ingripa vilket ledde till att polisen fick fast fler.

2 683 motorcykelstölder anmäldes 2013 visar preliminära siffror. En marginell ökning från 2012, men under perioden 2006–2009 ­anmäldes över 3 000 motorcykelstölder per år.

Trenden med ligastölder leder också till en lägre uppklarningsprocent. Det är svårt att få fram statistik då varje polisdistrikt sköter det var för sig och inget nationellt register finns, men ett genomgående intryck hos försäkringsbolagen är att inte många stulna motorcyklar återfinns.   

Men det finns även positiva trender, tillverkarna blir allt bättre på integrerat ­stöldskydd, även om de har en lång väg kvar till biltillverkarnas nivå.

– Tjuvars kunskap om stöldskydd, så som startspärrar, på motorcyklar tror vi  är ganska begränsad då även hojar med inbyggt stöldskydd blir stulna oftare än vad de borde, berättar Henrik Spjuth på Bilsport & MC. De återfinns dock i högre grad, mer eller mindre skadade, eftersom tjuvarna inte fått igång maskinen.

De enda motorcyklar som så gott som alltid återfinns är de som är utrustade med GPS-spårsändare. Alternativ för att kunna hitta en stulen motorcykel med hjälp av GPS har funnits i ett par år. Tidigare har dålig batteritid varit ett problem, men marknaden har utvecklats och flera försäkringsbolag har börjat premiera det. 

– Vi har inlett ett samarbete med Spot Guard och alla som använder deras system får upp till 6 000 kronor rabatt på självrisken, berättar Falconer på IF. 

Just Spot Guard hade 2013 runt 900 aktiva sändare på marknaden. Åtta av dessa stals och lika många återfanns. 

 

De flesta motorcyklar stjäls när de står ­utomhus. De motorcyklar som försvinner från garage stjäls oftast från ett gemensamt sådant dit flera personer har tillgång. ­Tyvärr har inte alla möjlighet att förvara sin motorcykel i ett privat garage, men ovan hittar du flera enkla knep för att skydda din ­motorcykel.

En sak är alla involverade överens om.  Motorcyklister behöver investera mer i att skydda sina motorcyklar.

– Vi måste hjälpa varandra, berättar ­Falconer. Färre stulna motorcyklar leder till lägre premie, något alla uppskattar. 
 

Från tidningen

Artikeln publicerades ursprungligen i Bike nummer 3 2014.

I huvudet på hojtjuven!

Skurk Tjuvsson är en före detta tjuv med otaliga hojstölder bakom sig.

– Det flesta hojar jag snott har varit beställningsjobb, antingen som reservdelshoj för någon krasch eller för id-byte, berättar han. När jag höll på hade jag en pärm med regnummer sparade. Fick jag en beställning på en viss modell var det bara att åka och hämta den.

– Vill du skydda din hoj, gör det så ­jobbigt för tjuven som möjligt säger Skurk. Förvara den i ett garage som du själv inte är skriven på, då kan regnumret inte kopplas till adressen, och lämnar du den på gatan, se till att ha larm.

Så här skyddar du dig

Lås är en av de givna verktygen för att skydda din motorcykel. Många försäkringsbolag kräver att du ska använda minst ett godkänt lås för att försäkringen ska vara giltig. ­Definitionen av godkänt lås varierar, men de flesta bolag följer Stöldskyddsföreningens klassningar. Kontakta ditt ­försäkringsbolag för att vara på säkra sidan. ­Motorcykelns inbyggda styrlås ­klassas som ett ­godkänt  lås.

Statistiken och utvecklingen pekar på att GPS-spårsändare blir ett allt bättre alternativ. Flera försäkringsbolag har börjat premiera det. Vanligtvis betalar man en engångskostnad för utrustningen och en årlig kostnad för ett abonnemang.

Idag erbjuder många motorcykel­tillverkare larm som originaltillbehör. Men för äldre motorcyklar finns flera eftermarknads­alternativ. Flera låstillverkare har skivbromslås med inbyggt larm i sitt sortiment, en praktiskt och effektiv lösning. 

 

Det absolut bästa skyddet du kan ge din motorcykel är ett privat garage utan insyn. Skulle det vara så att tjuvarna ändå envisas med att försöka ta din motorcykel så är det bra att göra det så svårt som möjligt för dem. Lås motorcykeln och ställ den på en plats som gör det svårt att få ut den. 

Ett gemensamt garage är bättre än att ställa motorcykeln på gatan. Har du bilen stående på samma plats kan du under vinterförvaringen ställa motorcykeln mellan bilen och väggen för att försvåra för tjuven. 

Om du måste parkera hojen utomhus, ställ den på en upplyst plats där många passerar. Lås fast motorcykeln till något som sitter fast i ­marken, exempelvis en stolpe. 

 

Står din motorcykel utomhus utanför din bostad kan det vara en idé att montera en lampa på fasaden som är kopplad till en rörelsesensor. Ingen vill synas när de stjäl en motorcykel. Du kan också köpa ett jord­ankare att låsa fast motorcykeln i så den inte går att lysta iväg.

Överdrag gör mer än att skydda din motorcykel från regn, det är också en extra faktor – om än en liten sådan – mellan din motorcykel och tjuven.

Kommentarer

#1
2014-05-16 09:56

Är inte denna artikel från ett tidigare nummer?

#2
2014-05-16 10:02

Stämmer bra, Milan. Som det står i boxen till höger är artikeln från nummer tre, den kändes passande att ladda upp i och med att det stjäls många Harleys i södra Sverige för tillfället.

#3
2014-05-16 12:30

Vill gärna tro att GW Persson har rätt: normaltjuven är bekväm, jobbar ogärna utomhus, i kyla eller regn, eller där sannolikheten för att bli upptäckt ändå är större än noll.
Alltså, som jag ser det – 100 ggr hellre ha hojen utomhus, trots allt, än offentligt varm/kallgarage eller privat garage med plats för fler än tio fordon. Det är säkert så att medeltjuven inte har en sportmössa om vad Immobilizer eller elektronisk startspärr är för något, om man inte upplyser honom/hen om det. Drar man sedan ett kapell över mc:n och skriver med fettext på hästtäcket att hojen är både larmad (om den är det) och utrustad med startspärr tror jag många skitiga klåfingrar söker upp något enklare objekt…

Ja, så tror jag, alltså!

#4
2014-05-16 21:08

De som är TJUVAR känner naturligtvis till startspärrar, larm etc. Pundare däremot börjar slå sönder grejerna till dess de inser att de inte kommer komma därifrån. Den tredje typen (i min mening) är ungdomar som är småkriminella - de har ungefär samma tillvägagångssätt som en pundare...

#5
2014-05-17 11:03

Man kanske skulle göra hojen strömförande med ca. 40.000V och litet ampere-tal på kanske 2mA som inte dödar?
Det skulle dela ut effektiv betingning genom smärta och kramper.
En läxa m.a.o.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.