Bild
Nästa artikel

Super Blackbird – fort, fortare, fortast

Klassiker

Honda satsade på aerodynamik när de skulle bli förstahandsvalet för alla vi som älskar fart.

Under andra halvan av 90-talet var det mycket som handlade om fart – ju mer desto bättre. Det här med bränsleförbrukning, eller vikten av att vara politiskt korrekt i alla lägen, var liksom inte uppfunnet än och det var inte med blida ögon som Honda sneglade på ­Kawasaki och deras ZZ-R som alltför länge och dessutom snudd på ohotade fått vara herre på högfartstäppan.

1996 lanserar så Honda ett högfartsvapen tänkt att göra processen kort med ZZ-R. Namnet är lika långt som ambitionen är hög – CBR 1100 XX Super Blackbird – och är taget efter SR-71 Blackbird, ett amerikanskt militärt spaningsflygplan med en teoretisk toppfart på cirka Mach 3,8. Riktigt så snabb är dock inte Hondas koltrast men omkring 288 ärliga kilometer per timme lyckas vi ändå vränga ur den vilket är något bättre än för ZZ-R 1100 som klarar strax över 280.

 

Närmare 290 km/h når man inte hursomhelst och bakom kåpglaset på den slimmade Hondan står det snabbt klart att Hondas ingenjörer lagt ner mycket möda på att göra CBR 1100 XX så strömlinjeformad som möjligt. Modellens fartfokus understryks ytterligare av att det är hastighetsmätaren som dominerar utsikten (ändras på senare årsmodeller). 

Just aerodynamiken är också nyckeln till framgången eftersom Blackbird i övrigt inte är att betrakta som extravagant rent tekniskt. Enligt Honda är CBR 1100 XX till och med halare i vindtunneltesterna är fabrikens egen NSR 250 – en hoj med betydligt mindre front­area. Några typiska Honda-­innovationer har den dock, bland annat kombibromssystemet Dual-CBS samt tvåvåningslyktan som ska ge bästa möjliga ljus när autobahn forceras nattetid.

Blackbird får behålla kungakronan i två år till dess att Suzuki släpper Hayabusa, falken som äter just koltrastar. Honda tar dock det hela med ro och gör fram till att modellen läggs ner inga försök att återta tronen. Det finns dock ett par små knep som du som ­ägare kan ta till om du vill förnedra din Suzuki­-polare – monterar du bort backspeglarna når du 295 blås och monterar du tändboxen från en CBR 900 – som ger 600 extra varv – kan du bocka av ”köra över 300” i listan över ­saker att göra innan man lämnar in. 

Publicerad i Bike nummer 5 2014. 

Tekniska data

Nypris 1997: 117 000 kronor
Pris idag: 35 000–80 000 kronor
Motor: R4, 4-takt, vätskekyld
Slagvolym: 1 137 cm3
Effekt: 164 hk/10 000 rpm
Vridmoment: 124 Nm/7 250 rpm
Toppfart: 288 km/h
Vikt: 244 kg
Tillverkningsår: 1996 – 2007

Kommentarer

#2
2014-05-15 16:05

Har i dagarna kört 7500 mil med min -01, provkört massvis med nya hojar under årens lopp, men när jag grenslar min XX så blir det inge nyköp!

#3
2014-05-15 16:29

Har genom åren haft ett antal hojar, allt från R hoj till rena touring hojar, har haft min XX nu i sex år å blir bara nöjdare med den för varje tur som genomförs, klart man har provkört olika hojar men när man väl sitter på Blackbirden känner man hemma igen!Besök superblackbird. Se!där många BB-åkare delar med sig info om hojen!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.