Bild
Nästa artikel
50 minuter snabbare än SJ på sträckan Göteborg-Stockholm.

Icons: Kawasaki ZZ-R 1100

icons

Än idag darrar SJ vid tanken på vad som hände den där sommaren för drygt 25 år sedan.

90-talet. alla som var med kan nog enas om de sista tio åren av det förra årtusendet var något i hästväg. Inga klimathot, gott om fagra damer som mer än gärna klättrade upp på bönpallen och som grädde på moset var det visserligen olagligt men åtminstone inte moraliskt förkastligt att rensa Vance&Hines med lite varvstoppsblues på sexan. Detta var ju innan en svartklädd dumskalle lyckades förvandla synen på hojåkaren från charmig men galen rebell till samhällets fiende nummer ett.

Nåja, vi ska väl inte skylla allt på Ghostrider, vissa ryggmärkesklubbar hjälpte till de också.
Sedan var det hojarna. Motorerna hade visserligen börjat få skaplig snurr redan på 80-talet men det var först efter GSX-R som vi började få chassin att tygla effekten med. Feta boxramar, enkeldämpare med länkage, USD-gafflar och bromsar med både diameter och en herrans massa kolvar.

Sveavägen i Stockholm fullkomligt badade i häftiga modellnamn, splashiga dekorer och färgsättningar. Vart man än vände sig såg man ett skinnställ grenslat över en massa R, Z, X, Y och så några R till. Försäkringsklass 7 givetvis.

Två grundläger fanns det.  På ena sidan superbikereplikorna på 750 kubik, på den andra gatjärnen som ofta ståtade med slagvolym över litern. Och snabbast av dem alla, gatans kung, var Kawasaki ZZ-R 1100.

Med 1052 kubik, 147 hästkrafter och en toppfart på närmare 280 blås fanns det inget förutom Viggen som hängde på ZZ-R 1100 när den lanserades lagom till säsongen 1990. 


Ordningsmaktens långa arm var även den i kortaste laget, hur den än famlade lyckades den inte få fatt i en ensam hojåkare på väg från Göteborg till Stockholm den där sommaren 1992. Ja det var inte bara bumsar som grämde sig, föreställ dig hur ledningen för SJ mådde när deras höghastighetståg X2000 tvålades till så det tjöt i ångvisslan – 50 minuter efter den morrande Kawasakin rullade tåget in på Stockholms Central, oj då!

Sedemera ökade 1100 kubik till 1200 och slutligen 1400 och på vägen tappades bindestrecket bort. Toppfarten, för den som lyckas pilla bort fartspärren, är numera smått hysteriska 317 km/h. Men originalet, ZZ-R 1100, var ändå först med att vara snabbast. 

 
Vilken färg passar bättre än svart för ZZ-R 1100?
Kawasaki ZZ-R 1100

Kawasaki ZZ-R 1100,
Nypris 89 900 kronor
Pris idag 30 000 kronor
Motor R4, 4-takt, vätskekyld
Slagvolym 1 052 cm3
Effekt 147 hk/11 000 rpm
Vridmoment 110 Nm/8 500 rpm
Toppfart 275 km/h
Vikt 248 kg
Tillverkningsår 1990 – 1993
 

Kommentarer

#1
2018-05-12 22:37

Trevlig artikel, som lokförare vill jag dock gärna veta om X2:an hade några trafikutbyten under resan alternativt de sedvanliga signalfelen ;-)

#2
2018-05-15 13:59

Har nog kvar den tidningen där det pratades om denna eskapad way back when... :D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.