Bild
Nästa artikel
Underbart är kort. 24 minuter var allt vi fick på Paul Ricard. Men vilka 24 minuter det var...

Honda NR 750 – madonna på två hjul

Klassiker

Detta är vad du får om du kombinerar över 200 unika patent och en budget utan tak.

Alla tillverkare har en. Den där speciella motorcykeln som mer än någon annan modell kommit att symbolisera allt som märket står för. Ett exempel är BMW och deras stora GS. Ett annat är Honda och NR 750.

När NR 750 avtäcktes till säsongen 1992 hade den föregåtts av fler rykten och förhoppningar än någon annan modell i världshistorien. Och det är inte så konstigt, Honda började experimentera med ovala kolvar redan på 70-talet så det fanns gott om tid för rykten om den ultimata motorcykeln att slå rot i folks medvetande. 

När det var dags för presslansering var Bike givetvis på plats. Den var förlagd till franska Paul Ricard mellan Marseille och Toulon, men det var faktiskt snubblande nära att den inte blev av över huvud taget – Honda var nämligen oroliga att de maximalt uppskruvade förväntningarna skulle leda till ett antiklimax.

 

NR 750 är en orgie i teknik. Och det är med ­betoning på är, än idag kommer ingen motor­cykel ens i närheten av de teknologiska landvinningar och den passion för spjutspetsteknik som NR står för – till och med rymdfärjan känns grovhuggen och banal i sammanhanget (okej, en liten överdrift).

NR 750 handlar mycket om motorn. Inte för att den är överdrivet effektstinn – snarare är den snudd på timid – utan för att den är så perfekt. De ovala kolvarna (tänk; badkarsform) har dubbla vevstakar och förbrännings­rummen matas av åtta ventiler vardera. Dubbla stift fjuttar på bränsleblandningen och såväl tändning som insprutning – med åtta spjällhus – är digital. Vridmomentkurvan är platt som en pannkaka och V4:an levererar mjuk och sömlös effekt hela vägen upp till varv­stoppet på 16 000 varv, allt ackompanjerat av de viskande tonerna ur ­8-4-2-1-2- ­­systemet som mynnar ut under kutsen.


Men blev det något antiklimax? Både ja och nej är det bästa svaret. Är man på jakt ­efter den ultimata körupplevelsen blir man besviken i sadeln på en NR. Men Hondas dröm handlar inte om vad den gör, utan vad den är. Och NR 750 är den yppersta inkarnationen av en motorcykel med förbränningsmotor, en hoj vars like vi nog aldrig kommer att få se igen. Men jag har haft fel förr, hoppas jag har det denna gång också. 

Kommentarer

#1
2015-02-04 00:53

Tonårsdröm på 90-talet

.................................................................................och fortfarande en drömcykel !

#2
2015-02-05 17:33

Hur förklaras liknelsen med en madonna eller är det Madonna?

#3
2015-06-02 07:28

DIY NR750! :-)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275560-Drömhojen-Honda-NR750!&highlight=

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.