Bild
Nästa artikel

Honda CR 500 R – krigare i kungaklassen

Klassiker

När 70- blev 80-tal saknade Honda en riktigt stor motocross. Sedan kom CR 500 R.

Under det sena 70-talet var det ­Yamaha som dominerade ­motocrossens största klass med sin YZ 360. Kawasaki kämpade med sin KX i olika tappningar – 450, 420, 400 – och Maico vann effektkriget med sin galna 490. Honda däremot låg långt efter. 
1984 lanserades CR 500 R – mestadels baserad på gamla fyrväxlade 450, en modell som visserligen beskrevs som ”grizzly tough” men knappast lätthanterlig. Motorn, fortfarande luftkyld, kom att kallas Ping King på grund av sina spikningar, så kraftiga att motorn ofta tjuvstannade (och ibland också startade sig själv efter att man stängt av den).
1985 släpper honda en helt ny CR 500 R. Motorn är nu vätskekyld och grunddesignen är så bra att modellen lever ända fram till 2001 med bara uppdateringar. Konceptet är enkelt – 500 kubik stor tvåtaktare, enkelfjädring bak med länkage (Pro-Link) och rörram av stål. CR 500 R får aldrig den boxram av aluminium som de mindre modellsyskonen kom att begåvas med, trots att många kunder önskar det. 
Framgångarna låter inte vänta på sig. Honda vinner nio VM-guld på raken mellan -84 och -92 i 500-klassen. Därefter blir det ytterligare ett guld, 1994 med styret i händerna på Marcus ”Bubben” Hansson, innan FIM dödar tvåtaktarnas övertag i och med nya klassen MX1 som medger 450 fyrtakt eller 250 tvåtakt 2002.

En CR 500 R inger respekt. Den röda färgen heter på vissa årsmodeller Nuclear Red och det är passande med tanke på den mördande starka motorn. 89 millimeter borrning och 79 millimeter slag gör den i princip odödliga tvåtaktaren milt kortslagig (för övrigt det enda milda med den) och inandningen sker genom en 38 millimeter grov flatslideförgasare.
Att idag grensla en 450 fyrtakt kan vilken farmor som helst göra, annat var det med en CR 500 R – den krävde sin man. Det syns också i statistiken, bara drygt var tionde såld CR i Sverige var en 500.
När 500-klassen går i graven gör också CR 500 R det, den är för extrem för att kunna leva vidare som en klasslös motionärshoj. Men misströsta inte, det går faktiskt att köpa ”nya” i form av en 500-motor i ett 450-chassi, kolla www.servicehonda.com. 

Tekniska data

Nypris 1991 35 900 kronor

Pris idag 10 000 – 25 000 kronor

Motor 1-cyl, 2-takt, vätskekyld

Slagvolym 492 cm3

Effekt 64,6 hk/6 000 rpm

Vridmoment 75,5 Nm/6 000 rpm

Toppfart 170 km/h

Vikt 101 kg

Tillverkningsår 1985 – 2001

Kommentarer

#1
2014-04-27 19:39

Som sagt inget för mesar, tur man är man.

#2
2014-04-29 11:48

Som motionshoj är den egentligen otrolig mtp att de flesta delar är märkta 1985-2001.
Tänk om man kunde göra så idag med något mer "lagom"?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.