Bild
Nästa artikel
Med bandaren på högsta volym och med komfort på 1:a klass-nivå blir man lätt förförd av Gold Wing.

Gold Wing – Först och sedan störst

Klassiker

När fyrcylindriga Gold Wing debuterade 1974 var den först i sitt slag – en helt ny klass skapades.

GL 1000, den allra första vingen, var nyskapande på många sätt. Inte nog med att den hade Hondas första kardandrift och var den första vätskekylda fyrtaktaren från Japan, den vände sig också till en helt ny typ av hojåkare – de som körde riktigt långt. Ingen annan motorcykel före Gold Wing kombinerade lågt underhåll, god komfort och bra räckvidd på ett lika bra sätt som Honda lyckades med. Den var dessutom relativt billig, jämfört med de amerikanska och tyska alternativen. 

Guldvingen själv är också en riktig ­långkörare och listan över alla uppdateringar, ofta ett par stycken varje år, är ordentligt lång. Men det finns ett par viktiga milstolpar, inte minst när Honda 1987 lanserade GL 1500.

 

Den nya 1500:an växer betydlig på alla ledder jämfört med tidigare modeller men det är framför allt nu Gold Wing får det helinkapslade formspråk den har än idag. Den lägger också på sig en hel del vikt, vågen stannar inte förrän på modiga 378 kilo.

En av orsakerna till viktuppgången är att motorn växt rejält, från 1 182 kubik till 1 520 fördelat på sex i stället för fyra cylindrar. Faktum är att boxersexan både markerar ett steg framåt och ett tillbaka på samma gång – den ursprungliga prototypen till Gold Wings kraftkälla hade nämligen just en boxer med sex cylindrar på totalt 1 470 kubik. 


Som en konsekvens av den höga vikten får vingen nu också back, en elektrisk sådan med en toppfart på hissnande 3 km/h. En finess som inte är så dum när man ska baxa hojen baklänges. Andra trivsamma tillbehör för att maximera touringupplevelsen är en hejdundrande stereo – med kassettbandspelare givetvis – och centrallås.

När vi kör den nya vingen mot konkurrenterna från BMW, Suzuki och Yamaha i ett stillsamt test konstaterar Micke Stillman att Hondan utan tvivel är kungen i klassen – något som eventuellt får en och annan japansk ingenjör att nöjt dra på smilbanden. Syftet med GoldWing var redan från början att bygga ”the king of kings”, vilket i sin tur härrör från att Honda CB 750 under en lång period kallades för ”the king of motorcycles”.

Idag är det nästan pinsamt billigt att både köpa och äga en Gold Wing. Och det bästa av allt, den är faktiskt rolig att köra. 

Publicerad i Bike nummer 10 2014.
Text: Magnus Wallner
Foto: Bikes Arkiv

Honda GL1500

Nypris 1988    125 000 kronor
Pris idag    30 000–60 000 kronor
Motor    B6, 4-takt, vätskekyld
Slagvolym    1 520 cm3
Effekt    97 hk/5 000 rpm
Vridmoment    150 Nm/4 000 rpm
Toppfart    180 km/h
Vikt    378 kg
Tillverkningsår    1987–2000

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.