Bild
Nästa artikel

BMW R80 G/S Dubbelsportande anfader

Klassiker

Få motorcyklar har haft en så avgörande betydelse på vår syn av vad en hoj är som G/S.

Om det är någon enda motorcykelmodells som alla, och verkligen alla, hojåkare har en relation till så är det BMW:s beryktade GS. Långt fler än de som haft nöjet att framföra en GS har expertsynpunkter på den, somliga kritiska och andra lyriska, men av de med egen erfarenhet är omdömena snudd på enbart positiva. Och det med all rätt – den tvåhjuling som ärligt kan göra anspråk på vara en höpresterande tusenkonstnär är just GS. 

GS, som i början skrevs G/S, är förkortning för Gelände och Straße vilket betyder Terräng och Väg. Som förkortningen antyder handlar det om att kunna mästra både gatan samt vad som finns utanför den och mången grussprutande enstånka och ylande sporthoj har fått se sig hopplöst avhängd av en GS i händerna på rätt chaufför.

Debutåret för G/S  var 1979 och det var i grevens tid för BMW Motorrad vars ålderdomliga boxer knappast kunde konkurrera med de högteknologiska japanerna. De egna fyrcylindriga maskinerna, K-serien, var visserligen på gång men kontot behövde en rejäl och snabb injektion av pengar. Och det var precis vad G/S blev.

R80 G/S är med dagens mått ganska nätt. Ramen av runda stålrör omfamnar den tvåcylindriga boxermotorn på 798 kubik och vrider bakhjulet via kardanaxel. Paralever dök dock inte upp förrän på den större R100 GS så det var nog lika bra att effekten inte var högre än tämligen beskedliga 50 hästkrafter. För att få stopp på ekipagets knappt 190 kilo (samt förare och jordenruntpackning) förlitade BMW sig på en enkelskiva fram och trumma bak.


Framgångarna bestod dock inte bara i sålda motorcyklar, G/S blev också ett framgångsrikt vapen i Paris-Dakar där BMW vann -81, -83, -84 och -85. Naturligtvis var man inte sena att slå mynt av vinsterna och snart fylldes tillbehörskatalogernas sidor av lockande bilder på 32-literstankar, solosadlar och annat rallyinspirerat.

R80 G/S skapade över en natt ett helt nytt segment inom motorcyklismen. Tror ni att Karl Heinz Gerlinger, ny sälj- och marknadschef, anade det när han rotade runt i förråden hos R&D-avdelningen i jakt på något nytt som kunde rädda BMW från en hotande ekonomisk kollaps? 
BMW R80 G/S

Nypris 69 900 kronor
Pris idag 50 000–75 000 kronor
Motor B2, 4-takt, luftkyld
Slagvolym 798 cm3
Effekt 50 hk/6 500 rpm
Vridmoment 57 Nm/5 100 rpm
Toppfart 167 km/h
Vikt 186 kg
Tillverkningsår 1980 – 1987

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.