Bild
Nästa artikel

Garage: Christers KTM 1290 Super Adventure S

Reportage

Komfort byts mot fastare karaktär och aktiv körglädje. Välkommen till min värld KTM 1290!

Test 08/2017: Offroad - KTM 1090 Adventure R / Honda Africa Twin / BMW R1200 RS Rallye

Artikel ur Bike nr 8/2017, 18 sidor Expressoffroad Vi drar till skogs med äventyrscyklar som får tåla stundtals tuff hantering. Grussprut och längdhopp på fantastiska grusvägar står på schemat. KTM 1090 Adventure R Vässad hoj med motor och chassi för rejält tuffa tag. Honda Africa Twin Populär favorit bland grusvägs-åkare och äventyrare. BMW R1200 RS Rallye GS-cykel i tuffare uförande med sportigare attribut.

Efter två säsonger med fantastiska BMW R 1200 GS Adventure är det dags att gå skiljda vägar. Nästan 3 000 mil hann vi med tillsammans och de flesta av alla milen med stort leende på läpparna. BMW:n har varit en äventyrskamrat av stora mått. Inte en gång har den bråkat (förutom när den pissade bromsvätska i besiktningshallen) eller strejkat.
 
Men allt har sin tid och innan jag fullständigt förvandlas till bitter gammal touringgubbe som sett allt och kan allt, behöver jag lite mer fläkt och fart. Samtidigt vägrar jag göra avkall på komfort då varje resa i sadeln på motorcykel innebär åtskilliga timmar och många tiotals mils körning. För mig är fortfarande motorcykel något man kör med – långt. Inte en accessoar jag bara använder till korvmojen för att imponera på polarna.

Den hojen som ett tag framöver ska göra mig taggad för nya äventyr och samtidigt leva upp till mina behov av bus emellanåt är den stentuffa KTM 1290 Super Adventure S.

Skönaste komfort byts mot fastare karaktär och hästkrafter. Tidigare 115 hästar blir framöver 160 kusar för sköna wheeliesar, vilket BMW:n inte riktigt gillade även om det gick. Jag har saknat den yttersta kompromissen mellan bekvämlighet och prestanda och tror att detta går att hitta hos Super Adventuren.

När det efterlängtade samtalet från KTM väl kom i början på maj månad släppte jag allt och for till Örebro för att hämta den nya hojen. Nyckeln hamnade i fickan (Keyless), dokumenten innanför jackan och sedan bar det iväg på första turen. 45 mil senare svängde jag in på gatan hemma och rullade ner den bredvid BMW:n i garaget.

Första intrycket levde upp till förväntningarna. Därefter har den hunnit med ytterligare ett par turer och fått sin viktiga 100-milsservice utförd.

Det jag fortfarande saknar, för att ha en komplett motorcykel, är värme i sadeln och originalfäste för GPS:en. Men dessa prylar är restade hos KTM och ska dyka upp senare tillsammans med den superviktiga dongeln som fästs under sadeln och som gör att elektroniken kommer ihåg att jag valt att stänga av traction control och ABS. Flertalet är de gånger som jag svurit över detta fenomen och misslyckats med bakhjulsåkat då nollor och ettor tagit kommandot i övertygelsen över att jag inte haft koll på läget.  
 

Kommentarer

#1
2018-01-09 13:01

Hej Christer,
Lycka till med din nya motorcykel.
Jag hade den tidigare KTM1190ADV-2014 och något som jag som prenumerant på tidningen Bike och läsare av motorcykelreportage och tester generellt sett saknar är reporterns objektivitet i olika märkesfrågor.
Jag har tidigare prenumererat på tidningen Motorrad där dom långtidstestar (5000mil) olika märken och där nämns endast problemet med kallstart för KTM1190 som en mindre bisatts.
Det är samma med era reportage där jag upplever att Ni aldrig rapporterar om märkesrelaterade problem från motorcykelbranchen. Jag köpte min KTM1190-14 och trodde att detta var en rejäl, felfri och bra motorcykel. Att luftburken var felaktig visste jag så den fick jag Bike i Trollhättan att byta efter en viss dissusion med KTM för att ta sitt ansvar. Men sedan när motorcykeln inte startade när det var +5 grader ute tidigt på säsongen gjorde mig mer än ursinning. Vidare när man ställde motorcykeln på sidostödet så tenderade den att vilja välta pga, att fjädringen var mjuk och problemet blev värre med packväskor påmonterade gjorde varje tankning till ett äventyr. Antingen fick man sitta på hojen och tanka, eller leta efter en hålighet eller lutning eller alltid dra upp hojen på centralstödet. Inget av detta raporterar motorjournalister om, Ni besöker aldrig märkesforum heller verkar det som där folk skriver om sina upplevelser och problem med motorcyklarna som dom har betalt en rejäl slant för och som inte är färdigutprovade verkar det som. Jag köpte mig nu en BMW R1200GS-Rally för att få en lugn stund på min motorcykel bara jag får bytt övre bussningarna till framgaffeln som är en återkallelse och sedan hoppas jag att växellådan slutar skrapa vid växling när jag fått mer mil på hojen.
Din nya KTM 1290 ADV är också behäftad med fabriksfel enligt Bike Trollhättan som jag pratat med av ren nyfikenhet. Bränslefiltren i tanken sätts igen då tanken är bristfälligt rengjord från fabrik och folk blir strandsatta utmed vägen. Sådan skriver Ni inte heller om. Konstigt?
Jag vill inte vara oförskämd men du for till Örebro för att hämta din nya KTM, där ligger KTM´s skandinaviska huvudkontor och Ni är förmodligen sponsrade vilket är helt okej men jag tycker för konsumenternas skull att Ni borde djupdyka lite mer i problemställningarna kunderna brottas med. Samt att verkstäderna får hålla på med en massa garantiärenden som i detta fall KTM är dåliga på att betala för utan dom ger varje verkstad en sk, flatrate i ersättning oavsett vad verkstan har för kostnad. Denna kommentar kommer säker också att tas bort.....men jag hoppas på ett trevligt motorcykel år 2018 oavsett motorcykelmärke och mer kritiskt granskande reportage från motorjournalister för att få tillverkare att ta sitt ansvar att leverera felfria fordon och upplysa konsumenter.
//Diod

#2
2018-01-09 13:11

Hej Diod,
Den som läser tidningen vet att det kommer mer rapporter från livet i sadeln på just denna hoj. Efterhand hittar lite bantade versioner av dessa även ut hit på Bike.se. Allt gott!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.