Bild
Nästa artikel

Framtidsfibrer

Reportage

DAB Motors använder Yamahas XSR900 för att skapa något unikt och utforska nya tillverkningsmetoder.

Att lyckas med ett motorcykelbygge handlar ofta om att hitta linjer och en stil som harmoniserar med utgångsobjektet. Den Biarritz-baserade motorcykelverkstaden DAB Motors med fransmannen Simon Dabadie i spetsen har strävat efter just detta i bygget av denna Yamaha XSR900. Uppdraget att göra något kul av modellen kom från tillverkaren själv som ville ha ännu en motorcykel att räkna till det nu nästan oräkneliga antalet Yard Bulit-projekt.

Simon Dabadie har arbetat med storheter inom den nya customscenen som Roland Sands och Deus Ex Machina. Den japanska tillverkaren kunde därmed lugnt luta sig tillbaka och låta förvandlingen av motorcykeln ta fart. Basen för Yamahas moderna retrocykel XSR900 är i sin tur den mycket potenta MT-09-plattformen med sitt kvicka chassi och rappa trecylindriga CP3-motor. Det är just motorn på 847 kubik och den stabila aluminiumramen som är de dominerade dragen hos motorcykeln även i det moderna retro-utförandet. Simon Dabadie hade visionen klar för sig, målet var en futuristisk look framtagen med hjälp av den senaste tekniken. Detta underströks redan under designstadiet då customiseringen av motorcykeln skissades fram i ett dataprogram för 3D-modellering.

– I en värld som drivs av teknik finns inget behov av att fastna i gamla sätt att arbeta på. Vi borde utforska alla möjligheter genom att använda ny teknik och inspireras av dem, säger Simon Dabadie.

För att göra verklighet av designen använde han sig bland annat av så kallad additiv tillverkning, eller 3D-printing som det även kallas. Genom att använda den nytänkande tillverkningsmetoden möjliggjordes exempelvis den snirklande utformningen av bakramen av aluminium.
Han valde även 3D-printing som metod för att ta fram en ny övre styrkrona, risers till styret och hållare till den nya framlyktan. För själva tillverkningen anlitades landsmännen på företaget Poly-shape.


De egenhändigt designade och 3D-printade aluminiumkomponenterna hamnar dock lite i skuggan av de nya kåporna med sina råa fibrer blottlagda. De täcker tanken och den nya mindre kutsen med sitt infällda LED-baklyse.
Framtill döljer fibermaterialet den futuristiska lyktan och det sträcker sig sedan ner över vänster gaffelben. Materialet kallas flax fiber på engelska och är ett kompositmaterial som förstärkt på organisk väg med lin.
Tekniken används ännu inte på någon bredare front men det finns de som tror starkt på materialet som ett komplement till dagens syntetiskt framställda kompositer. Framställningen av kåporna har gjorts tillsammans med det schweiziska företaget Bcomp.

Hjulen är dock tillverkade av gammal hederlig kolfiber och det kommer från välkända Rotobox. Användningen av toppkomponenter slutar inte där. Rizoma har levererat styre, handtag, bromsvätskebehållare, speglar och tanklock.
Bromsarna är numera Brembo-komponenter och fotpinnarna kommer från Gilles Tooling. Både fram och bak sitter Öhlins-komponenter i form av en STX 46-dämpare och en NIX 30-gaffel. Ljuddämparen kommer från spanska Ixil. Simon Dabadie har genomgående använt uppdraget från Yamaha att bygga motorcykeln som ett sätt att testa nya idéer och tekniker.
Den sinnerika LED-belysningen och keyless/Bluetooth-funktionerna från Arduina är ytterligare exempel på detta.

– Vi vill stimulera människors nyfikenhet genom att använda nya material, genom att vara kritiska och genom att testa varje ny idé. Det handlar om att inte begränsa sig själv, säger Simon Dabadie.  

 
LED-belysningen har fällts in en den flax fiber-kåpan och den nya 3D-printade bakramen.
Det schweiziska företaget Bcomp ligger bakom de organiska kåporna.
Det kallas flax fiber och är ett material som förstärkt med organiskt lin.
Bitigare bromsar från Brembo och en uppsättning kolfiberhjul från Rotobox gör stilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.