FLAGGSKEPPET

Kawasaki KX450 har fimpat det avslutande F:et i modellbeteckningen. En onödig rest från det förflutna när nu alla toppmodeller från tillverkaren är fyrtaktare. Tillverkaren har sedan fortsatt på temat och gjort sig av med onödig vikt samtidigt som motorcykeln blivit starkare.

När det gäller kraftkällan bygger den givetvis på föregångarens teknik men mycket är nyutvecklat för att möta de effektstarka konkurrenterna. Ventilstyrningen är numera en så kallad finger-follower-lösning som utvecklats av Kawasakis World Superbike-ingenjörer. Kamprofilerna har blivit mer aggressiva och både avgas- och insugsventiler är större.

Förändringarna har höjt det maximala varvtalet för mer effekt i toppen av registret. Kolven har fått ny bridged-box-design och insuget är en nyutvecklad downdraft-konstruktion. Spjällhuset har blivit större och mäter nu 44 millimeter. Den första delen av avgasröret har även blivit längre och den nya bränslepumpen är mer kompakt. Bränslepumpen är en del av den nydesignade bränsletanken som ger en plattare utformning av överdelen för bättre förarergonomi.
Förbättringarna av motorn ska ge ska högre maxeffekt och en planare vridkurva vilket ska göra det lättare för föraren att ge gas tidigare.

Nya KX450 blir även Kawasakis första motocross-modell med el-start. En snabbverkande och lätt detalj som blivit mer och mer viktig då en kvick start efter motorstopp kan vara avgörande i tävlingssammanhang. Den andra riktigt stora nyheten är att Kawasaki gör som den österrikiska konkurrenten och monterar en hydraulisk koppling. Den ska vara mer direkt i sitt ingripande och erbjuda mindre motstånd för att motverka att trötta ut dig. En annan fördel är att den hydrauliska kopplingen ska ge mer konstant verkan och känsla oavsett intensiviteten i användning.

De japanska tillverkarna håller fast vid sina aluminiumramar trots den hårda konkurrensen från Husqvarna och KTM:s stålramsraketer. Nya KX450 får en nyutvecklad styvare ram som består av både smidda, formpressade och gjutna aluminiumelement med motorn som en avlastande komponent. Styrhuvudet och de tvärgående balkarna har setts över för bättre balans och styvhet i ramen. Delen av ramen med svinginfästningen har fått en ny linje medan nedre partiet blivit bredare för att ytterligare öka balans och styvhet. Den nya ramen har även fått en nyutvecklad sving för att matcha ramens nya egenskaper och förbättra greppet för bakhjulet.

Till sist har gaffeln uppgraderats till en 49-millimeters fjäderbestyckad A-KIT-variant från Showa. Den ska erbjuda en mer friktionsfri rörelse, främst i det inledande skedet av dämpningen, samt bättre möjlighet till personliga inställningar.  Även Showa-bakdämparen är ny och kopplade till ett nytt länkage som ska förbättra bakhjulets kontakt med marken. Båda bromscylindrarna är nya och den bakre bromsskivan är större med sina 250 millimeter i diameter.
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: