Bild
Nästa artikel

Yamaha XT – Evighetmaskinen

Klassiker

När XT 500 presenterades 1975 skapades en helt ny genre med stora encylindriga offroad.

Finns det en enda hojåkare som är ­gammal nog att vara torr bakom ­öronen som inte har någon slags relation till Yamaha XT? Kombinationen vettigt inköpspris, bombsäker teknik och stabilt andrahandsvärde har genom året lockat kunder  i en unikt bred målgrupp – allt från grus­fantomer till vardagspendlare via halvgalna motorcykelbud har haft XT som förstahandsval.
Sagan om XT börjar redan 1975/76 när Yamaha lanserar tvåventilade XT 500. Den blev en stor succé, inte minst tack vare segrar i nya trenden med afrikanska ökenrallyn som Paris–Abidjan–Nice som på ett övertygande sätt visade på storstånkans prestanda och driftsäkerhet.
XT 500 kom snabbt att inspirera en hel radda av hojar, så kallade thumpers – det vill säga stora encylindriga fyrtaktsoffroad. 
För Yamahas del var det bitterljuvt att vara först då både Honda och Suzuki kopierade konceptet och på bara ett par år seglade om XT. Därför uppgraderades 500:an kraftigt till -81 med ny ram, 60 extra kubik, fyrventilstopp, balansaxel och 12-volts elsystem. Men trots förändringarna var XT både tyngre och tröttare än Hondas maffiga XR 500. Den led också av alltför kort fjädringsväg för att ­fungera bra i svårare terräng. 
1984 föds XT 600 och därmed den version av XT som snudd på tekniskt oförändrad kom att byggas ända fram till 2003. Förutom ett duktigt kliv upp i effekt fick XT 600 ­viktiga prestandaförbättringar i form av ­skivbroms fram och bakfjädring med länkage (Mono Cross på Yamaha-språk). 
1990, i och med elstartens inträde och namnet fick ett E bakom sig, tog XT ett för­siktigt kliv i sidled och blev något gatvänligare. Yamaha hade insett att nyckeln till fortsatt framgång för modellen låg i användbarhet på asfalt, där då som nu lejonparten av de så kallade adventurehojarna rullade. Mer seriöst grusintresserade Yamaha-kunder hänvisades i stället till systermodellen TT 600.
Efter ytterligare 13 år gick den ”riktiga” XT:n i graven, efterföljd av vätskekylda 660 som trots sina kvaliteter har en lång väg att rulla innan den närmar sig sin föregångares ikonstatus. Trots det kan du idag fynda en kanonfin XT för snudd på fikapengar – ­fyndläge utlovas! 
Visste du förresten att X och T är en ­förkortning av Cross och Trail? 
Tekniska data

Nypris 1990 40 900 kronor 

Pris idag 10 000–20 000 kronor

Motor 1-cyl, 4-takt, luftkyld

Slagvolym 595 cm3

Effekt 45 hk/6 500 rpm

Vridmoment 50 Nm/5 500 rpm

Toppfart 160 km/h

Vikt 168 kg

Tillverkningsår 1975 – 2003 (alla luftkylda XT)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.