Bild
Nästa artikel

Snabbare än tåget – Kawasaki ZZ-R 1100

Klassiker

Nya ZZR 1400 må vara snabbare men det var 1100:an som gav maskinen dess ikonstatus.

Minns du slutet av sommaren 1992 när Bike (då SuperBike) hamnade på kvällstidningarnas löpsedlar efter storyn när Mr X körde snabbare än X 2000? Vapnet Mr X använde för att slakta SJ:s nya höghastighetståg på prestigesträckan mellan Göteborg och Stockholm var givetvis Kawasakis supersnabba ZZ-R 1100, en modell som då var inne på sitt tredje år.
Kawasaki ZZ-R 1100 visas hösten 1989 som en sportigare, snabbare men också bekvämare uppdatering av ZX-10. Vad det snarare handlar om är en helt ny modell där bara motorns grundkonstruktion är ärvd av ZX-10, allt annat är om inte nytt som rejält omarbetat. Slagvolymen har ökat från 998 till 1 052 kubik, kolvarna är tolv gram lättare, ventilerna större, de handportade insugs- och avgaskanalerna grövre och förgasarna har vuxit till stöddiga 40 millimeter. Resultatet är en motorcykel som är med råge snabbast i klassen, hela 283 ärliga km/h på Fiats testbana rastar allt (det gör den fortfarande, 23 år senare) och det dessutom i kombination med en komfort som bara CBR 1000 kan matcha.
När vi testar ZZ-R mot GSX-R 1100, FZR 1000 och CBR 1000 låter vi oss hänföras av den grymma motorn som brädar de övriga tre så det skvätter om det. Det gäller för övrigt hela hojen, det enda som vi egentligen kritiserar är att den saknar såväl soppakran som tankmätare (bara lampa), vilket resulterar i en lång promenad längs motorvägen för en av testförarna. Vid testets bankörningsdel konstateras det även, som i förbigående, att centralstödet tar i vid extrema nedlägg.
275 blås klockar vi ZZ-R till (315 i mätarfart) vilket är 13 mer än FZR och hela 22 km/h snabbare är Hondan. MotoSpeed bygger senare en projekt-ZZ-R (indiskret lackerad i lila och gult) som med lätthet tar sig förbi det magiska 300-strecket.
Hur gick det då för Mr X och hans politiskt inkorrekta gatgasning? Jo, han och ZZ-R avverkar de 48 milen på 2:23 och de rullar in på Stockholms Central hela 50 minuter före snabbtåget. Snittfarten för hela sträckan blev 202 km/h, ett inofficiellt rekord som står sig än idag och som mer än mycket annat kom att cementera bilden i våra medvetanden av ZZ-R som en jävligt snabb hoj.   
Tekniska data

Nypris 89 900 kronor (1992)

Pris idag 20 000–30 000 kronor

Motor R4, 4-takt, vätskekyld

Slagvolym 1 052 cm3

Effekt 147 hk/11 000 rpm

Vridmoment 110 Nm/ 8 500 rpm

Toppfart 275 km/h

Vikt 248 kg

Tillverkningsår 1990 – 1993 (avser C-modellen)

Kommentarer

#1
2014-05-21 08:30

Enligt Tingvall skulle Mr X dött 36 gånger om på den sträckan.
Att man inte utvecklat vägsträckan så att gemene man kan färdas "säkert" i 202 blås under dessa 20 år säger väl en del om Trafikverkets "utvecklingsplaner"?

#2
2014-05-24 11:08

Dom tre legenderna på vägnätet, Blackbird, Hayabusa, ZZR.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.