Bild
Nästa artikel

Paris-Dakar på japanska stavas XRV

Klassiker

1979 kördes Paris–Dakar för första gången. På sju år fyrdubblas försäljningen av stora offroadhojar.

För Honda tog det fem år att vakna och 1984 gavs HRC grönt ljus att utveckla och tillverka en racer för långdistansoffroad typ Paris–Dakar.
1986 gav satsningen resultat och Honda lyckades med racern NXR 750 inte bara spöa BMW utan också bli första hojen med vätskekylning att vinna den redan anrika tävlingen – ökänd för att vara hård på både maskin och förare. Fyra segrar i rad blev resultatet innan Cagiva Elephant bröt Dakar-sviten 1990. 

Sporrade av det ökande köpsuget efter stora Dakar-replikor lanserade Honda 1988 XRV 650, även känd som Africa Twin. 
XRV 650, sedemera 750, kom att bli lång­livad och gick i graven först 2002.
Att kalla Africa Twin för en framgångssaga är att uttrycka det milt, inom sitt segment är den en av de största tillsammans med bland andra bmw gs i olika tappningar.
Tekniskt är XRV650 (internt RD03) tämlig­en enkel. Motorn är en twin med 52 graders vinkel mellan cylindrarna och vevtapparna är förskjutna 76 grader för att minska vibration­erna. Dessutom är den rel­ativt milt trimm­ad och det låga effektuttaget tillsammans med en mjuk gång sparar på förarens ork och ger driftsäkerhet. 

V-twinnen andas in genom ett rejält luftfilter via två 32 mm stora Keihin vacuum­förgas­are (CVK). Topplocken, med två insugs- och en avgasventil per cylinder, har dubbla stift som ser till att bränsleblandningen antänds och via 79 millimeter borrning och 66 slag låter föraren leka med som mest 57 hästkrafter i ett regist­er mer fokuserat på bredd än topp.
Perimeterramen av fyrkantsrör (stål) omgärdar den smala motorn och kröns av en 25 liter stor tank som ger en räckvidd på upp till 50 mil – inte illa. 
Fjädringen fram består av en konventionell gaffel och bak sitter en enkeldämpare med Pro-Link länkage. Bromsarna är på XRV 650 en enkel skiva i varje ände, 750-versionen fick dubbla skivor fram.
Africa Twin, för evigt att förknippa med ökensegrar, låter föraren känna sig som Cyril Neveu, redo att korsa Afrika.
Det är också den egenskapen som förutom sina goda pre­standa varit nyckeln till dess stora framgång. 


Tekniska data
Tillverkningsår 1986–2002

Motor V2, 4-takt, SOHC, vätskekyld

Slagvolym 647 cm³

Effekt 57 hk/8 000 rpm

Vridmoment 60 Nm/6 000 rpm

Vikt 220 kg

Toppfart 170 km/h

Nypris 61 900 kronor (1991)

Pris idag 20 000–60 000 kronor

Kommentarer

#1
2014-04-09 12:07

Och den fungerar fortfarande ... inte lika spektakulärt förstås att pendla till jobbet på sin XRV, men visst känner man sig lite mäktig i den sadeln. :-D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.