Bild
Nästa artikel

Ökenracer med kakburksstor stånka

Klassiker

Suzuki DR 750 S hade världens största serieproducerade stånka och ­bensintank på 29 liter.

När Suzuki introducerade DR 750 S var det stora offroadsegementet, precis som idag, på stark frammarsch. Till skillnad från klassens numera vida varierande motorkonstruktioner var framgångsreceptet då lika med encylindriga motorer – något som Suzuki tog till sin spets. Den Katana-stukade nykomlingen var med sina 727 kubikcentimeter otvivelaktigt störst i klassen, till och med i världen, om vi begränsar oss till serieproducerade motorcyklar. Motorn med fyrventilsteknik, dubbla tändstift och 33-millimeters Mikuni-förgasare har ett kort slag på 84 millimeter för att hålla ner hastigheten på den rekordstora kolven, borrningen är 105 millimeter och kolossen till motor väger in på 58 kilo.
Torrvikten för cykeln är 179 kilo, 40 mer än exempelvis Honda NX 650 Dominator, men bra viktfördelning och låg tyngdpunkt maskerar det väl. Hjulbas på 1 510 ­millimeter och gaffelvinkel på 28,3 grader ger ett ­stad­igt chassi även i 150 km/h-plus på grus. 
Mellan 1988 och 1992 tävlade Suzuki med modellen i Dakar-Rallyt, men någon seger över de tvåcylindriga konkurrenterna blev det aldrig. Den 40 kilo lättare tävlingsmodellen med 70 hästkrafter klock­ades till 170 km/h i lös sand med tidigare ­Dakar-vinnaren Gaston Rahier i sadeln 1988. Snabbt, men inte snabbt nog...
I standardutförande fungerar den lång­slagiga fjädringen bra, även om den inte ­håller Dakar-mått, och ger god komfort.

1990 försågs motorn med sex millimeter längre slag och DR 800 var född. 1991 genomfördes modellens största uppdatering där den beryktade bensintanken krympte till 24 liter, dubbla avgassystem tillkom och torrvikten höjdes till 194 kilo. Den nya versionen må vara mer komfortabel, men saknar en stor del av den första generationens kompromisslöshet. 
Även om DR 750/800 aldrig blev samma succé som exempelvis Honda Africa Twin finns det gott om entusiaster och företag som erbjuder delar för den som vill skapa sig en egen Dakar-replika. Via www.dr-big-shop.de/shop kan du hitta godsaker som Mikuni flatslide-förgasare, rejälare stötdämpare, de klassiska dubbla rally-lysena och annat som snabbt kan tömma din plånbok. 

Tekniska data
Tillverkningsår 1988–1997

Motor 1-cyl, 4-takt, SOHC, 4 vent/cyl, luft/oljekyld

Slagvolym 727 cm³

Effekt 52 hk/6 600 rpm

Vridmoment 58 Nm/5 500 rpm

Vikt 207 kg

Toppfart 165 km/h

Nypris 43 100 kronor (1988)

Pris idag 5 000–30 000 kronor

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.