Bild
Nästa artikel

FZR 1000 var ballast i baren

icons

Pastell eller svart, våfflat eller rakt, tubsockor eller strumplöst? Och så givetvis – GSX-R eller FZR?

Under 80-talets andra hälft var det 500 tvåtakt eller 750 fyrtakt som gällde inom roadracing. Racereplikor såldes det en hel del av, men gatans kungaklass utgjordes av järn på 1 000 eller 1 100 kubik. Slaget stod främst mellan två tillverkare sedan Suzuki lanserat småvilda GSX-R 1100 ‘86 och Yamaha tagit upp den kastade handsken i och med FZR 1000 året efter.

Redan efter två år, 1989, lanseras en så kraftigt uppdaterad variant av FZR att den närmast är att betrakta som ny. 
Gemensamt med föregångaren är de dubbla runda strålkastarna och femventilstekniken, det mesta annat är nytt och mycket av tänket hos andra generationens FZR står sig än idag. Kompakt motor med framåtlutade cylindrar för rakare insugskanaler (och som ingår som bärande del) är snudd på standard numera. Och något som Yamaha var först med, avgas­ventilen EXUP (Exhaust Ultimate Power Valve) som säkerställer rätt mottryck i avgassystemet för främst förbättrat låg- och mellanregister är vanligt förekommande.

När vi körde nya FZR 1000 på Laguna Seca sent i november 1989 imponerades vi av både chassi (Deltabox) och motor (Genesis) men framför allt av hur väl allt harmonierar.Trots beskedliga chassimått, hjulbas och försprång mäter 1 460 respektive 110 milli­meter, är FZR lättsvängd och låter sig utan knussel kastas genom böljande kurvor.

Den kortslagiga tusenkubikaren, matad av fyra 38 millimeters fallförgasare, är grymt stark och vi bänkade den till några hästkraft­er mer än av fabrikens angivna 145. Femventilsmotorn debuterade i FZ 750, togs upp till 989 kubik i första generationens FZR 1000 och landade i sin slutgiltiga version på 1 002 kubik. Femventilstekniken tillåter högre fyllnads­grad och högre varvtal jämfört med mot­svarande fyrventilare, däremot till en betydligt ­högre tillverkningskostnad, och övergavs av ­Yamaha när Genesis gick i graven.

Tack vare lyckad aerodynamik toppar FZR hela 268 kilometer i timmen. Det var det mesta vi dittills uppmätt på en standardhoj och 16 mer än vad ärkerivalen GSX-R lyckad­es prestera. Så gatans kung lystrade otvivelaktigt till FZR 1000, iallafall 1989.

Tekniska data

Tillverkningsår 1987–1995 Motor R4, 4-takt, DOHC, 5 vent/cyl, vätskekyld Slagvolym 1 002 cm³ Effekt 145 hk/10 000 rpm Vridmoment 107 Nm/8 500 rpm Vikt 228 kg Toppfart 268 km/h Nypris 76 950 kronor Pris idag 15 000–25 000 kronor

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.