Argare Indian kan bli först

Efter att ha skakat av sig förlustmärket Victory är Polaris redo för en ny offensiv på motorcykelmarknaden och främsta vapnet är ikoniska Indian. Ambitionerna slutar inte vid att utmana i custom/cruiser-segmentet utan de vill nå längre genom att peka på sitt tävlingsarv. Märkets historia på racerbanorna handlar främst om Flat Track-framgångarna på 40- och 50-talet då deras legendariska Wrecking Crew bestående av Ernie Beckman, Bill Tuman och Bobby Hill länsade prisborden. Det är nästan osannolikt gynnsamt för märket att just den här typen av racing återigen blivit mycket populär, även utanför USA. 2016 gjorde ­Indian det smarta valet att göra ­comeback i toppklassen inom AMA Flat Track med en nyutvecklad racehoj på reglements­enliga 750 kubik. Det slutade med en mästerskapstitel händerna på deras förare Jared Mees. Det här gjorde sitt för att föda hoppet om en vildare gatmodell från Indian.

– Inom de kommande tre till fem åren ­planerar vi att utöka vår verksamhet ­dramatiskt och det inkluderar Ianseringar av modeller utanför cruiser-, bagger- och touringsegmenten, sa Steve Menneto i en intervju som du kunde läsa i Alan Cathcarts intervju från Bike #8.17.

Under den stora motorcykelmässan Eicma i Milano i början av november avslöjades så konceptmotorcykeln FTR1200 Custom som du ser på dessa bilder. En rå street tracker som mixar chassikonstruktionen från Indians mästerskapsvinnande FTR 750 med den starka 1 133-kubikare från Scout. I en video som släpptes i samband med detta kan vi höra en av Indians racerförare önska att det fanns en version av racehojen för gatan med framlykta. Den önskan är mycket nära att slå in. Ramen i 4130 chromoly-stål ger en hjulbas på 1518 millimeter, styrvinkeln är 25 grader och försprånget 94 millimeter. Den kolfiberklädda hojen vägen in på 194 kilo enligt Indian. Baktill sitter en ­monodämpare från Öhlins och gaffeln kommer från samma tillverkare. Bromsoken levereras av Brembo men de uppseendeväckande ­skivorna kommer från Lyndall.

Polaris kan nu behöva sno sig om de vill vara först ut med en modern street tracker på marknaden. I svenskättlingen Husqvarnas monter på Eicma-mässan lurade nämligen ett hårigt koncept i precis samma klass, Svartpilen 701 ser inte ut att bli den scrambler som många tidigare siat om.

Missa inga nyheter från motorcykelvärlden och ta chansen att djupdyka i senaste nytt, blir prenumerant!

Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike. 
 

Annons

Annons