BMW / F800ST

Betyg: 
3
Bra: 
Låg vikt. Bra mellanregister. Komfort. Låg bränsleförbrukning.
Dåligt: 
Utseende. Transmissionsglapp. Kvalitet. Växellåda. Trist motor.
Summering: 
Efter 9 år och 13000 mil på Honda VFR 750 F ville jag prova något nytt så i augusti 2012 blev jag ägare till en blå BMW F 800 ST -07 med 1500 mil på mätaren. När man provar på något nytt jämför man ju frivilligt eller ofrivilligt med det man är van vid så nog kändes instrument, reglage, ja det mesta som ganska billigt jämfört med en VFR. Växellådan är knappast på normal japansk nivå men efter ett antal mil hade jag lärt mig knepen och accepterat nedköpet och transmissionsglappet kan jag också leva med men saknar mina VFR vid stadskörning. En V4 är ju såklart också det finaste man kan åka så min BMW med sin rassliga Twin får ju svårt att konkurrera. Men den låga vikten hos min BMW gör körningen på både grus och asfalt till en upplevelse. Hos BMW är deras 800 en mellanmodell så kvaliteten hos fjädringen är bra men tyvärr inte magisk som på de dyrare modellerna från BMW och detsamma kan sägas om detaljarbetet som varken når upp till VFR eller 1200GS nivå. Ekonomi är min BMW:s trumfkort. Lågt inköpspris, förbrukning runt 0.4 liter/mil och ett topplock som en mekaniker skruvat sig fram till på ca 10 min och dessutom med endast 8 ventiler gör verkstadsbesöken korta och billiga. Att byta olja och andra enkla åtgärder fixar du själv både snabbt och enkelt. Men när det gäller kvaliteten råkade jag i somras, med 3200 mil på mätaren ut för något tråkigt. Glapp i bakhjulslagren! Varken på Bikes forum eller hos svenska BMW-klubben hittar jag någon tråd som visar att någon annan råkat ut för samma sak men andra forum berättar att felet är relativt ofta förekommande i England, Australien och USA och då endast på årmodellerna 06-08. Det är något med lagret och axeln i bakhjulet men då jag inte har kunskapen skall jag inte utveckla ämnet. Genom min sedan länge mekaniker fick jag reda på att felet skulle kosta 6000-15000 kr att åtgärda beroende på hur skadornas art så valde vi att istället köpa en hel baksving från en mc-skrot kostnad 5000 kr. Hur BMW hade agerat vet jag inte men garantin hade gått ut och jag hade gjort en service på en sk icke BMW-verkstad. Enligt olika forum så har BMW:s inställning till reklamation varierat och jag kan ju inte garantera användandet av högtryckstvätt på min BMW. Nu med 3500 mil på mätaren står hon i garaget och vi väntar på våren, Jag ger betyget 3 men det hade blivit 4 om jag sluppit strulet med bakhjulslagren. På favoritvägarna är hon en fröjd att köra och glädjen håller i sig även när hon lastats med hustru och semesterpackning. Imponerande hur väl hon klarar last tycker jag. Lasten klaras av med hjälp av väskor från Givi V35 som rymmer mera än originalväskorna men tyvärr gör min mc något bred jämfört med originalet. Med vänlig hälsning, Olle
Modell: 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.