Honda / XL 600 V Transalp

Betyg: 
4
Bra: 
Dåligt: 
Summering: 
Jag hade den första årsmodellen -87 under ca fyra år runt millenieskiftet. Hon hade avverkat drygt 4000 mil när jag köpte henne av polare Per och hade avverkat runt 11000 mil när jag sålde till sotarn. Minns att det blev en Öhlinare inför en resa med passagerare till Estland 1999 och den uppskattades mycket. Ny bromsskiva fick hon samma år vid drygt 6000 mil. Annars så fick hon de vanliga slitdelarna och tuffade på. Tråkiga fel var att hon gick på bara en cylinder vid ett tillfälle. Efter letande hittades felet som bestod av en ledning som legat och skavt mot ramen. I nov -00 var jag på väg till Holland för att hälsa på en kompis men vände i Köpenhamn. Snuva, snö och en allt svagare Transalp gjorde att jag fick nog. Hon hade gått ca 9000 mil då så jag bytte dumt nog motor som kom från en mc-skrot. Hjälpte inte ett dugg därför att felet berodde på spruckna membran i förgasarna. Kostade 1500 kr styck! Jag tyckte om min Transalp även om kvalitet och tillförlitlighet inte riktigt nådde upp till min VFR som jag köpte några år senare. Grus funkade kanon, de första Transalperna vägde ju ca 15 kg mindre än de sista 600:orna. Packning och passagerare på alla sorters vägar i Estland var hon som gjord för och att ligga i 150 km/h på autobahn var heller inga problem. Lång skön sadel gjorde dagsetapper på 100 mil möjliga. Om jag skulle åka på en längre mc-resa tex till Indien eller genom Afrika skulle jag troligen leta reda på en sen årsmodell av Transalp 650. Enkel teknik, utmärkt komfort och relativt få kilon skulle fälla avgörandet. Hästkrafterna i en 1200 GS skulle jag bara sakna på de två första dagarnas motorvägstransport söderut. Med vänlig hälsning, Olle

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.