Honda / XL 1000 V Varadero

Betyg: 
4
Bra: 
+ Grymt vrid i motor Bra att lasta på Passagerarplatsen Bra markfrigång Vindskyddad (med MRA varioscreen) Lättsvängd
Dåligt: 
- Blir trött i baken Törstig på motorväg Vindkänslig bakom lastbilar och vid hård sidvind Bränslepumpen Ryckig gång på låga varv Funkar bra på grusväg (Michelin Anakee 2)
Summering: 
Hojen är en -00 som jag köpte efter att ha kört hela livet på sporthojar varefter jag avslutade med BMW K1200s, XT 660 R samt senast en XT 660 X SM och sitter nu som sagt på en Varan. Läste på om alla möjliga hojar då jag ska göra en resa till Vladivostok och Japan 2014 och ville ha förgasare samt en hoj som var lite basic i teknik men bekväm på långfärder samt att den ska funka på grusvägar. Första intrycket var att den verkligen har vrid som en Ålandsfärja som någon skrev och den går helt klockrent för mina motorbehov. Jag vet vad jag köpte och är på det stora hela riktigt nöjd. Ryckigheten på låga varv stör lite men kommer man ifrån en XT 660 så kan det bara bli bättre. Första åtgärden var att byta brytarspetsar till bränslepumpen som jag visste var en svaghet och mycket riktigt var de gamla slut efter 4700 mil, jag byggde om lite efter tips på nätet och lät gnistan gå via ett helljusrelä istället vilket fungerar utmärkt. Ryckutjämnarna i bakhjulet byttes samtidigt och hojen blev genast bättre men smårycker ändå på lågvarv runt 3000 om man ligger på jämn fart. Hojen trivs bäst på 98 oktan och Shell V-power med fördel, blir en helt annan motorkaraktär! Frugan älskar den för att den är riktigt bekväm där bak och hon som har kassa knän (artros) sträcker på benen var 15 mil vilket är superbetyg! Äntligen har vi en hoj som vi kan dra till Prag med utan problem. Jag testade en Varadero med originalruta och den är ett skämt i jämförelse med MRA rutan som sitter på min hoj, med rutan i halvläge kör jag med öppet visir upp till 120 km/h. Sadeln åtgärdas med att jag har cykelbyxor under stället utan kallingar, bomull är döden för trötta bakar då jag annars får träsmak av alla sadlar. Bakdämparen är bytt på min mot en Hagon som är rejält nerskruvad och ger hojen en mjuk gång med last och passagerare, det finns bättre grushojar och det finns sporthojar men för långturer känns hojen idealisk. Jag jämförde även med en 1200 GS men gillade inte GSen alls då den för mig kändes som att köra med ett gyro som framhjul med sitt 21", 19" passar min körstil bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.