BMW / K75

Betyg: 
4
Bra: 
Trevlig och flexibel insprutningsmotor, går vibrationsfritt, har vridmoment sina kubik till trots, klarar lätt passagerare och packning, och med hyfsad komfort och med en låg förbrukning, kring 0,5l/mil inget problem. Lättskruvad och genomtänkt konstruktion påminner positivt om en bilmotor, rejäl generator och 30Ah batteri mjölkar man inte slut på även om det aldrig behövts. Startar alltid! Rostfritt avgas och rör, tank i aluminium som inte rostar,
Dåligt: 
Instrumenteringen får kondens på insidan, ryker ibland pinsamt om man låter den kallna på sidostödet då olja kan dras in i förbränningsrummet via ventilstyrningen även som relativt ny. Växellådan år inget under av smidighet även om den håller. Karaktäristiskt vinande från bränslepumpen hörs tydligt då den är så tyst i övrigt.
Summering: 
Har haft ett antal motorcyklar av olika typer undantaget glidare och den här är nog den som imponerat mest på mig, en K75s -86 med 7500mil på mätaren och fräsch som bara den, utrustad med Öhlins. 23 år gammal med insprutning och vattenkylning, skivor fram och bak, avstod från 1000cc då den här i jämförelse gick så turbiinlikt vibrationsfritt med tillräcliga fartresurser för sitt användningsområde, Har bytt ut styret till RT:ns, men bra med plats och inga dubbelvikta knän. En maskin jag kommer att behålla även om jag kompletterar med annat för mer lek. Tre cylindrar är optimalt och synd att inte BMW behållit och utvecklat just det konceptet.
Modell: 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.