Bild
Nästa artikel

Yamaha YZF-R1 och R1M uppdateras till 2018

Eicma2017

Inte ens Yamaha YZF-R1 och R1M undgår uppdateringar inför nästa säsong. Till 2018 blir tillverkarens snabbaste hojar snabbare!

Sedan lanseringen har de Crossplane-motoriserade superbikesen från Yamaha fått många att tråna efter att få parkera ett alldeles eget exemplar i garaget.
 
Till nästa säsong får både YZF-R1 och YZF-R1M uppdateringar. För vanliga YZF-R1 handlar uppdateringarna om nya färgval och en efterlängtad nedväxlingsfunktion hos quickshiftern.
 
När det gäller
fullutrustade R1M har Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) uppgraderats till version 2. Det ska numera kunna arbeta snabbare och mer precist med data från den sexaxliga IMU:n för att motverka exempelvis dykande framgaffel eller squat-beteende från bakdämparen vid tuff bankörning. Eller inspirerad landsvägskörning.
 
Även här är quickshiftern uppdaterad till 2018 för att säkerställa mer precisa kopplingsfria växlingar. Numera är systemet dubbelverkande och tillåter nedväxlingar utan att du behöver använda kopplingen.
 
Via den stora TFT-skärmen kan Yamaha Ride Control (YRC) användas för att justera flera av motorcykelns funktioner men även inställningarna för quickshiftern.
 
ECU:n har uppdaterats och Yamaha menar att den främst anpassats att kunna hantera den nya nedväxlingsfunktionen. Systemet som modererar framhjulslyft vid acceleration, LIF, har även justerats för att förbättra kontrollen vid kraftig acceleration.
 
De exklusiva kolfiberkåporna har även fått ny design av grafiken till nästa säsong.
 

Yamaha YZF-R1M – 2018

YZF-R1M New Features for 2018

  • Latest state-of-the-art Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS)
  • Enhanced ERS settings in Yamaha Ride Control (YRC)
  • Updated Quick Shift System (QSS) with new downshift function
  • Improved Lift control (LIF)
  • New ECU mapping

YZF-R1M Key Features

  • Latest generation Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS)
  • Communication Control Unit (CCU) with wireless remapping capabilities
  • YZR-M1 inspired carbon bodywork
  • 998cc 200PS crossplane 4-cylinder engine
  • 6-axis IMU with Gyro / G sensors for 3D motion data
  • Banking sensitive Traction Control / Slide Control
  • Lift Control / Launch Control / wide 200 rear tyre
  • Banking sensitive ABS / Unified Brake System
  • Short wheelbase aluminium Deltabox frame
  • Upward truss type swingarm
  • Magnesium rear frame
Yamaha YZF-R1 – 2018

YZF-R1 Key Features

  • Updated Quick Shift System (QSS)
  • 998cc 200PS crossplane 4-cylinder engine
  • Highly advanced electronic control systems
  • 6-axis IMU with Gyro/G sensors for 3D motion data
  • Banking sensitive Traction Control/Slide Control
  • Front Lift Control and Launch Control
  • Banking sensitive Racing ABS / Unified Brake System
  • Short wheelbase aluminium Deltabox frame
  • 199 kg wet weight
  • Upward truss type swingarm / magnesium rear frame
  • Magnesium wheels and aluminium fuel tank
  • One-click adjustable riding modes
  • Thin Film Transistor (TFT) LCD instruments

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.