Bild
Nästa artikel

Winglets på gathojar.

Nyheter

Winglets på motorcyklar har setts länge inom MotoGP. Nu blir de en verklighet på gatan. Spanska Puig är först med nyheten.

Att motorcyklar haft olika former av anordningar för att få downforce inom racing är vi vana att se. Det har dröjt ett tag men nu är det en verklighet för gatan också. 

Puig, den spanska tillbehörs-tillverkaren har tagit fram winglets till några av de vanligaste superbike-hojarna för gata. 
Hojarna som dessa har testats på är Honda Fireblade, Kawasaki ZX10, Suzuki Gixxer, Yamaha R1 och BMW S1000RR. 
De har testats på Catalunya-banan utanför Barcelona och kommer inom kort att finnas i det ordinarie sortimentet. 

 

Enligt Puig kommer tendens till wheelies att minska vid acceleration.
Stabilitet är något som dessa winglets kommer att ge tack vare den downforce som uppnås av vingarnas placering på motorcykeln.
Kawasakis WSB-team har redan testat dessa winglets som motsvarar de som används inom MotoGP

Kommentarer

#1
2018-10-17 14:41

Sen när blev framhjulsres ett problem på gathojar, det är väl snarare tvärtom? Men visst, för Svenne-wannabe vid korvmojen kommer nu äntligen tillbehöret som får hans CB 400 att bli nära nog en RC213V. Hallå lite tejp, någon?

#2
2018-10-17 15:11

Detta har vi alla väntat på. Nu vågar vi ge åtminstone halvgas utan risk att framhjulet lättar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.