Senaste aktivitet

"Bosse" har kommenterat på "Helgens roadracing i Imatra"
Suter ställer upp i IOMTT.

Vild nyproducerad tvåtaktare på Isle of Man

Nyheter

Den schweiziska motorcykeltillverkaren Suter meddelar att de kommer ställa upp i Superbike-klassen på Isle of Man i år.

 Suter premiärvisade sin helt nyproducerade tvåtaktsracer MMX 500 förra året på Eicma. Sett till publiciteten den fick måste debuten ses som något av en succé. Den vilda hojen med 195 hästkrafter och en vikt på omkring 127 kilo förväntas nu tävla i Superbike-klassen på Isle of Man.
 
Det sägs att trots tillverkarnas ansträngningar att modernisera tvåtaksttekniken så har de svårt att hitta någon tävlingsserie där hojen tillåts ställa upp. Tävlingsledning på Isle of Man är kända för att kunna vara lite mer tillåtande än andra när det gäller att erbjuda en bra show så därför är det inte helt förvånade att Suter tar chansen att synas under den legendariska tävlingen.
 
Och nog kan det bli en rejäl show. Föreställ er en V4:a på 576 kubik som matas bensin och luft via ett fyrportsinsug med elektronisk insprutning och klassiska reedventiler. Tvåtaksttonerna klingar genom fyra separata titanpipor från Akrapovic och rödmarkeringen kommer först vid 13 000 v/min.
 
Nu återstår det bara för Suter att hitta två erfarna TT-förare som vågar tygla hojen, något som kan bli lättare sagt än gjort.

Kommentarer

#3
2016-02-21 06:21

Härligt att få lite smatter och blårök igen! Att få någon att ställa upp är nemas problemas jag står till förfogande!

#2
2016-02-17 21:41

Usch, tvåtakt och Isle of Man är ingen bra kombination. Var där 1978 när Pat Hennens 500-racer nöp på dom långa fullgaskörningarna i 270 och skickade in honom i koma lång tid. Mindre olja= mer hästar. Tycker dock dom skulle begränsa kubiken så det blev mer fight man mot man istället. Nu är ju mer fighten att överleva...

#1
2016-02-17 12:09

Hade varit toppen om Guy Martin suttit i sadeln ett par varv runt Isle of Man TT.
Fast nu är det ju som det är, dvs. allt var bättre förr.
Innan 2002 när fyrtaktarna på 990cc tog över GP-racingens kungaklass.
Grabbar som Lawson, Schwantz, Rainey, Gardner regerade och filmhjälten Steve MCQueen
var ambassadör för mc-hobbyn.
Allt var bättre då (men inte bra).

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Gratis nyhetsbrev!

Testa vårt nyhetsbrev för att inte missa de viktigaste händelserna. Din epostadress är allt som behövs.

Du kan när som helst välja att inte ta emot fler och din adress säljs givetvis inte vidare till någon annan.

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: