Bild
Nästa artikel

Video: Se Bikes medverkan i TV4

Nyhet

I går var Bikes chefredaktör Magnus Wallner med i programmet Ekdal: polisjakt till döds?. Programmet finns att se i sin helhet på TV4 Play.

Programmet finns att se här.

Diskutera: Vad tyckte du om programmet och Magnus Wallners argument?

Kommentarer

#1
2012-04-19 09:59

Magnus skötte sig bra och var en nykter kraft i det sällskapet. Men vad gjorde Fürstenhofff där?? Ekdal borde sluta dra alla "mc-killar" över samma kam, kan inte tänka mig att Bike vill ha något med GR att göra.

#2
2012-04-19 10:26

Magnus kommentarer var sansade och bra tycker jag, men det får förstås inte lika mycket tid eller genomslag som mer upphetsade inlägg. Programmet och debatten var annars förvånansvärt lama, utan några nya fakta och utan slutsatser. Inte mycket till granskning.

Sedan blir det ju vad det blir beroende på hur man vinklar det, har man slutsatsen och syftet klara innan man gör sin research så kanske man missar en del ... Kalla Fakta borde granska GR-fenomenet, eventuella kopplingar till denna och andra busåkande förare, och vilket ansvar personer som förhärligar och till och med tjänar pengar på polisjakter har. Intrycket och sympatierna skulle kunna bli rätt annorlunda då.

#3
2012-04-19 11:29

- Inte mycket mc-blues i den debatten!
- Är horrible ghostridern och posören herr P. F.
http://www.123people.se/s/patrick+f%c3%bcrstenhoff
lika dysfunktionell i trafiken (där man ska samverka) så representerar han i vart fall inte mig!
Svagt av den prisade journalisten och "förhörsledaren" L. Ekdal att inte styra upp debatten bättre, så t.ex. blev Magnus fråntagen ordet av maniske F. vid två (av två möjliga) tillfällen. Inte heller polismannen fick nån vettig chans att avsluta ett svar när F. tagit över programledarskapet med ett långdraget och hätskt påstående om den verkliga sanningen.
Och när Magnus avslutningsvis erbjöds av Ekdal att summera sin ståndpunkt så avbröts han av själve programledaren innan den fullständiga meningen var färdigsagd. TV4 visar sitt rätta ansikte av en skitkanal som sällan respekterar inbjudna gäster i debatten.
- Bra att man inte moraliserade över den döde men samtidigt var debatten i total obalans. Den stackars polistalesmannen fick inte tala till punkt eller ens svara på medebattörernas frågor/påståenden utan att de samtidigt bröt in.....
- Mammorna hjälptes åt att både oskyldigförklara sina respektive bortgångna men även att häckla polisen för att han var den förste/ende som (nu i direktsändning) uttalat empati - istället för att tacksamt ta emot medkänslan.
Aggressionerna är begripliga men beskriver tonläget i denna rätt meningslösa debatt full av svartmålning!
- M. Wallner o S-E Alhem ska ha en eloge för klarspråk plus vett & sans för att hjälpligt nyansera eftersnacket till programmet "Polisjakt till döds".

#4
2012-04-19 13:31

Hej!
Vad är vi på väg,ska vissa få åka hur som helst ?Farten gillar jag också är häftigt.
Hur löser man det då ?
Jag som är en gammal rallyåkare anmäler mig till tävlingar där man får åka på avlysta vägar
smala krokiga grusvägar man får åka hur fort som helst på eget ansvar
Det är en kostnad på ca 2000 kr att anmäla sig.
Mc-åkarna kan väl också åka på banor där man får köra hur fort som helst.
Angående fortkörningen på Mc i Stockholm tycker jag att polisen gör sitt jobb,hur skulle de se ut om vi bilister tar lagen
i egna händer och ger oss på sådana personer som inte klarar enkla klara regler i trafiken.

#5
2012-04-19 19:04

Kan inte motorcyklar få punka i 240 knyck?

#6
2012-04-19 20:45

Om poliserna kört ihjäl en familj i en bil de skulle passera, hur hade det låtit då?
Hade de fortfarande gjort rätt?
Att inte rapportera in hur fort man kör när de kör som fortast utan att vänta får mig att tycka att polisen lekte i trafiken.
Med sina och andras liv.
Sanslöst

#7
2012-04-19 20:51

Som hojåkare sedan lång tid tillbaka så betackar jag mig för att bli representerad som grupp/företeelse av den imbecille kåkfararen furstenhoff. Kan inte fatta vad tv4 tänkte då man tog dit honom. Anser inte att han tillförde något överhuvudtaget. Kunde ha blivit lite intressant om Ekdal pressat f lite om hans ansvar då det gäller glorifieringen av vansinneskörningar. Men det gjordes inte. Wallner tyckte jag gav ett bra om än lite lamt intryck. Han hade inte möjlighet att framföra sitt budskap. Inte heller Byström (polisen) fick tala till punkt. Istället fick de två mammorna spy galla över polisinsatsen för att inte tala om furstenhoff. Alhem var saklig och korrekt som vanligt. Tråkig debatt där Ekdal som moderator totalt missuppfattade sin roll och istället blev en debattör.

#8
2012-04-19 20:54

Lars Nilsson: Poliserna behöver inte längre rapportera in hastigheten till lkc. Med nya Rakelsystemet så har lkc full koll på bilarna via gps. Position och hastighet syns i realtid.

#9
2012-04-19 21:03

Håller med D.Duck i det han säger. Varför över huvudtaget låta en sån skithög som Fürstenhoff vara med. Mycket av denna vansinneskörning som sker av ett litet antal hojåkare har vi honom att tacka för. Vad har han bidragit med som är bra för motorcyklismen? Inte mycket...
Mammornas frustration och förtvivlan kan jag ha en viss förståelse för, men dom verkar fullständigt ha glömt bort att deras söner har agerat på ett både brottsligt och idiotiskt sätt. Att "dom var rädda" tror jag inte ett smack på, det är nog bland de sämsta kommentarer jag hört från de närstående.
Trist historia, men som flera andra sagt - en sådan här kille hade nog ställt till för sig för eller senare ändå.

#10
2012-04-19 23:19

Patrik..... Patrik....... Jösses för fan. Du skulle åkt till Isle of man som du pladdrade om för för 8-9 år sedan.( Jocke gjorde det ,sorgligt med sista vändan ! men han brann för det ) Du e fel kille på fel plats... Tragiskt för anhöriga, tyvärr e de varken första eller sista gången sånt här händer. Vad nu polis mm än säger..

#11
2012-04-19 23:19

Patrik..... Patrik....... Jösses för fan. Du skulle åkt till Isle of man som du pladdrade om för för 8-9 år sedan.( Jocke gjorde det ,sorgligt med sista vändan ! men han brann för det ) Du e fel kille på fel plats... Tragiskt för anhöriga, tyvärr e de varken första eller sista gången sånt här händer. Vad nu polis mm än säger..

#12
Zatopek
2012-04-20 11:41

Magnus Wallner fick knappt en syl i vädret, därför behöver han mediaträning så han kan matcha omogna och dominanta åsiktsmaskiner typ Patrick Fürstenhoff (jag räknar kallt med att Magnus inte höll låg profil pga att han sympatiserar med Ghostriderns makabra attityd).
Eller är Magnus ordknapp av naturen?
Polismannen som bad ärligt om ursäkt för den olycksaliga polisjaktens dramatiska final fick heller inte komma till tals trots dom massiva anklagelserna med antydan om att svenskt rättsväsen är korrumperat - somliga verkar inte varit utanför Norden och drabbats personligen av omotiverade polisinsatser som brukar kosta pengar.
Debatten var mer arrogant slask än komplement till det infantilt vinklade programmet "Polisjakt till döds". Ghostrider och den ofokuserade programledaren orerade ikapp för att verbalisera ett riktat hat.
Själv anser jag att "jaktfilmen" och övriga offentliga data berättar om både transparens inom polisväsendet och en rättssäker dubblerad interngranskning av åklagaren.
Till sist; de två kvinnorna var hyggligt ödmjuka i sin sorg men förbittrade över att ha förlorat sina ungdomar.
Bägge killarna med kraftigt adrenalinsug och bristfälligt riskbeteende plus fel inställning till ansvarstagande, enligt min uppfattning. Dom hade visst ingen aning om att man ska gå körkorts-/riskutb för mc för ett vettigt rikskbeteende och funkande samspel ute på vägarna.

#14
2012-04-20 21:45

Denne Patrik var en synnerligen vettig och klarsynt kille. Mycket vettiga synpunkter och aspekter. Positivt dessutom att för EN gångs skull höra något vettigt ifrån Sven-Erik Alhem!!!

Det är ju självklart att en mc-förare är ju mest farlig för sig själv medan en polisbil utgör en avsevärt mycket större olycksrisk för övriga trafikanter!!!

#15
2012-04-20 22:44

Går det 250 km/h gör det inte någon större skillnad om man blir påkörd av 200 kg motorcykel eller 1500 kg bil, man är lika död i båda fallen ... så vad som är farligare än det andra är liksom inte så värst relevant.

Det som är högst relevant däremot, är att ingen skulle utsätta någon för någon fara om den som kontrollerar gashandtaget bara tar ett smartare beslut istället för att riskera sitt och andras liv över lite böter eller för att det är spännande eller tufft att bli jagad. Det är där det börjar och det faktumet går liksom inte att trolla bort genom att skylla på Polisen ...

#16
2012-04-22 00:46

Svenska polissen är ett skämt! Att ta hand om buset klarar de inte, men att ta till alla till buds stående medel mot en fortkörare går bra....

Sanningen är den att ett uppklarat trafikbrott ger samma statistikvärde som ett uppklarat mordfall; en fortkörare är enklare att lagföra än en skurk då skurken kan göra motstånd. Det gör sällan fortköraren. Dessutom så har polisen ett resultatansvar och fortkörning ger intäkter medan buset bara kostar.....

Sverige ÄR fantastiskt....... :)

#17
2012-04-22 16:52

Grabben med licens som rejsputte glömde att han inte hade rätt att/kunde köra på vanlig väg utan avåkningszoner, med allsköns livsfarligheter som t.ex. hårda bergsväggar och sänkta bommar plus mötande trafik, massor av informativ skyltning för den som studerat kursboken och avlagt examen!
Och han kände ju bara ren och skär tävlingsinstinkt. Han vågade chickenrejsa eftersom han varken hade gått svåra körkortsskolan med riskutbildning eller var född ssk. smart.
Han hade ju tänkt gå körkortsutb och samtidigt återuppta (enligt fjällan) sin otillräckliga skolgång med IG är kärnämnena, men hade det alltså på planeringsstadiet för framtiden.
Så vad skulle han ute i trafiken som han varken hade rätt till eller kunde mycket om? Var det oflyt eller bar han eget ansvar?
Sorgligt med ett tragiskt slut och släckt liv men farten dödar. Människan tål inte krockvåld över 15km/h och skaderisken är alltid stor i högre farter. Kan man inget om det här eller inte bryr sig om risker och konsekvenser av sin framfart så är man väldigt illa ute som oskyddad trafikant. Man kan slå sig fördärvad.

Om den konstiga debatten i TV4 som var mer typ okväden i "ordet är fritt" där den självupptagne ghostridern lyckades både kränka andra medverkande hämningslöst och hålla låda som en självutnämnd normgivare. Patrick med bekträftelsesjuka kör enligt devisen att den som tar mest plats vinner.
Om Patrick är GR:s rätta ansikte så tycker jag att Ghostriderklubben can go fuck itself!
Ekdal var helkass, reklamavbrott när det hettar till i debatten stör och Magnus Wallner kunde gott ha ansträngt sig lite mer för att nyansera den hårt vinklade berättelsen "Polisjakt till döds" från Kalla fakta. Och inte låta Patrick spy obegränsat polishat. Patricks syn på nödvändiga spelregler i trafiken var klart negativa och allmänt verkade han ha svårt att förlika sig med att andra bestämmer över huvet (= svensk lagstiftning) på honom.
Dåliga fasoner på hoj förstör för oss andra i mc-hobbyn, basta!
Magnus W. borde tagit initiativet och fört fram en genomtänkt analys och mogna normer för oss trafikanter på hoj. Även om det är ett sympatiskt karaktärsdrag att ge andra plats och låta dom komma till tals i debatten........
När alla högg på polistalesmannen var det tur att stabile f.d. chefsåklagaren ändå var saklig och ansträngde för balansakten.
Bilden av superduperhoj som farlig leksak för unga män med riskbeteende och som utmanar döden för en saftig adrenalinkick förstärktes tyvärr en gång till med det här teveprogrammet. Eller att det var 100 procent snutens fel.
I värsta fall kan nån myndig trafiksäkerhetsrådgivare nu peka på den här framfarten för en nyvaken riksdagsman att aktualisera förbudspolitiken ännu en gång gentemot hela mc-hobbyn?
Berättelsen beskriver ju egentligen ett missbruk av sportiga motorcyklar och ska inte försvaras på nåt sätt.
Trafiken har regler för att göra den säkrare och mc kräver särskild utbildning som korrigerar attityden hos unga o (naturligt) ansvarslösa individer för att inte vara en livsfarlig leksak för stollar.
Vanligt folk i den allmänna opinionen ställer inte upp på det. Och dom är i majoritet vad jag vet.
Det här nonchalanta buset kan leda till fler trista förbud som begränsar min livslust.
Skärpning!

#18
2012-04-23 10:26

Länsman överdrev sin insats å det grövsta, man skulle vara glad ifall dom lade lika mycket energi på biltjuvar, misshandel, inbrott. Det finns inget försvar för snubben som körde knarren, men lika mycket ansvar kan ställas på Länsman både den enskilda och organisation som helhet, dom har minst sagt lattjo prioriteringar ibland, liasom att bränna så mycket "krut" på en sådan "brottsling" är inte försvarbart..

#19
2012-04-23 12:04

Patrik var den ENDA som var verklighetsförankrad; allt annat är ju rent nonsens. Men det är ju klart; vi lever ju i hyckleriets högborg Sverige...... :)

#21
2012-04-24 21:34

Självklart får också poliser tillsägelser av chefen när det blir fel. Lika självklart ger man inte tillsägelserna offentligt och förödmjukar sin personal inför publik, utan man tar det internt. Som på alla andra arbetsplatser.